Idag börjar vi...

Jag fortsätter läsa Kärnfrisk familj och nickar då och då igenkännande:

"Jag kan slå vad om att min familj har en hel del genomsamt med din. Kanske sockersug sent på kvällarna, som slutar med en tom glassförpackning, en eller tomma påsar godis - följt av dåligt samvete och svullen mage. Kanske ilska, irritation, dagliga småbråk (eller praktgräl) och humörssvängninngar hos både barn och vuxna i familjen. Kanske en gnagande oro över alla E-nummer och färgämnen som åkt ner i varukorgen. Kanske huvudvärk eller trötthet som förstör eftermiddagarna, sexlusten och förmågan att kontrollera suget efter chips, småfranska eller kakor. Kanske känslan av att man blir uppäten av alla plikter och aldrig har tid över för sig själv. Eller upplevelsen av stress som fördärvar både arbetsglädjen och trivseln i familjen, och som i vilket fall gör det omöjligt att hinna med den motion som man vet att hela familjen skulle behöva."
(Ninka-Bernnadette Mauritson, författare till "Kärnfrisk familj")

Vem känner INTE igen sig i delar av texten här ovanför?!
Det låter ju jättekonstigt om allt skulle bli sådär superduperbra som det sägs i boken "bara" av att lägga om kosten.
Varför finns det inte mer forskning om detta med kost utan socker, gluten och komjölk (som är det som förespråkas i boken)?
Hur som helst så har jag nu läst och hört om många familjer som blivit helfrälsta i "metoden" (ja, det är verkligen lite halleluja över det hela) och ändringen av kosten har förändrat hela deras livssituation.
Så även om jag inte tror att det löser alla problem i världen (eller i familjen heller för den delen) så har vi inget att förlora på att pröva. IDAG börjar vi med att förpassa godis och andra sötsaker till lördagar och födelsedagskalas. Endast. Så får vi se vart det leder sen.

Löpande uppdatering kommer här på bloggen såklart...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0