Det är inte bara socker som vi plågar våra kroppar med...

"Varannan svensk är överviktig. Barnfetma skjuter ihöjden och vi står vid sidan och "förstår ingenting". Det är häpnadsväckande att det finns lagar och straffskalor när det kommer till våra djur och husdjur, men det är fullt tillåtet och lagligt att göda barn med artificiella produkter, tillsatser, halvfabrikat, konserveringsmedel och raffinerat socker. Att misshandla deras insida samtidigt som vi smeker dem på kinden och säger:
- Vad duktig du är, nu ska du får en belöning"

En belöning i form av godis, pizza eller annat "onyttigt" är det Gunnilla syftar på.
Hela vårat samhälle är uppbyggd kring denna mat. När det ska firas nånting ska det alltid vara mat och sötsaker i massor. Ju onyttigare ju bättre. Och skulle man gå emot detta så inbillar jag mig att man skulle bli betraktad som konstig och extrem i sitt tyckande och handlade... Hela detta kapitlet i boken (Gunilla Sahlin, Vitt begär - som sagt MYCKET läsvärd!) är otroligt tänkvärt. Gunilla beskriver hur hon (och många av oss andra med henne) under uppväxten präglades av just den matkultur som jag beskriver här ovan.

Som sagt var - läs boken!
Och ta till dig de delar som känns relevanta för dig och människorna kring just dig.
Gunilla har ett mycket allvarligt beroende, men mycket av det hon skriver kan i alla fall jag relatera till. För visst är sockret beroendeframkallande,  även om jag är långt ifrån lika djupt i sockerträsket som hon varit.

Kommentarer
Postat av: samira

snygg blogg:D

2012-05-05 @ 21:04:14
URL: http://samiiramustafai.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sv: Tack! :-)

2012-05-06 @ 19:21:07
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: jessica, mamma i Familjen vanlig

Intressanta tankar, men att plocka bort socker helt ur kosten är jag inte intresserad av. Däremot kunde man ju absolut minska på tillsatt socker och framförallt allt godis man stoppar i sig!!!! Och skulle nog gå ner några kilo med.

2012-05-07 @ 09:32:35
URL: http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0