BARNkläder

Vaför flick - eller pojkkläder? Varför inte bara BARNkläder?!
Ja, just det.. Jag kan inte låta blir att fundera på det då och då (ganska ofta om jag ska va ärlig). Även om jag inte orkar lägga lika mycket kraft och energi på att motverka våra traditionella könsmönster som Lady Dahmer. Jag har jättemånga ggr varit irriterad för att det är svårt att hitta könsneutrala kläder till barnen. Igår hade Lady Dahmer ett helt underbart fotocollage på sina barn (en pojke och en flicka) i samma kläder.
http://ladydahmer.se/2011/march/du-klar-din-dotter-som-en-pojke-och-din-son.html
Härligt!

Insåg när jag skrivit förra genusinlägget att det var hemskt dåligt skrivet. Jag hade så mycket jag ville säga och det blev bara snurr på alltihop. Men jag fick flera bra kommentarer. Bla. av Anne (som för övrigt har en riktigt fin könsneutral klädstil till dottern som är jämngammal med Lilleman):
Jag känner att det inte handlar så mycket om rosa/blått eller dockor/bilar och heller inte om att alla ska vara lika. Det är ju DET vi vill. Att man ska våga vara annorlunda, vara sig själv.
Jag tror också att flickor och pojkar är olika i grunden, på sätt och vis. Men det man kan göra är att alla i alla fall behandlas lika. Med samma rätt att göra och vara som man vill.

Så här står det i boken "Pojkar, flickor och pedagoger" om deras studie:

Vi såg hur flickorna berövades sådant som möjligheten att utveckla mod, egen vilja, initiativförmåga, att vara huvudrollsinnehavare och att tro på sig själva. Pojkarna berövades på möjligheten att utveckla empati, hjälpsamhet, närhet, positiv kroppskontakt, relationer, språk och mycket annat."

Visst är det väl det det handlar om, att få vara olika?! Få MÖJLIGHET att vara som man vill, oavsett kön.
Hur mycket sen kläderna spelar roll kan man säkert tvista om. Men jag anser, utan tvekan, att vi signalerar via kläderna att flickor "ska" vara söta och pojkarna tuffa.

Kommentarer
Postat av: Anne

Tack för att du citerade mig. Känns mest som jag svamlar jag också.. :) Och tyvärr kan jag inte påstå att Mira har en könsneutral klädstil! Försökte så gott jag kunde när hon var liten att klä henne i BARNkläder och inte flickkläder, men det är INTE lätt längre! Mira ÄÄLLSKAAAR klänning, kjol & strumpbyxor. ÄLSKAR Hello Kitty, hjärtan, fjärilar, ROSA m.m. Och eftersom jag inte gillar det alls (klänningar går bra, men inte det där pluttinuttiga), så är det svårt minst sagt. Det funkar inte att hon är med i klädaffären i alla fall. Jag köpte t.ex. en grön klänning i julklapp och den älskar hon. Försöker tänka på det. Vill inte att hon ska bli bemött som en skör liten prinsessa.



Hur är Hannes med kläder? Vill han ha Blixten McQueen, stålmannen, bilar m.m.? De typiska killkläderna är minst lika illa som tjejkläderna tycker jag.

2011-03-07 @ 22:10:19
Postat av: Anne

Men! Jag skrev ju en lång kommentar här, men den försvann!? Eller? surar och går och lägger mig istället

2011-03-07 @ 22:15:03
Postat av: Annika

Det är jätteviktiga tankar Malin, så skönt att någon mer tänker dem. :)



De är viktiga för att alla ska få samma chans i livet, för att det fortfarande är så att tjejer alltid får anstränga sig lite mer och måste vara lite bättre för att komma någonstans i världen. Om jag någongång får en dotter vill jag att hon ska få samma chanser som alla människor. Men det är en lång väg dit. (Det här är en evig diskussion i vårt hem och en diskussion man måste hålla levande, tror jag) De är också viktiga i den omvärld som vi lever i, en grabbig värld där alltför många av barnen tidigt skolas in i att pojkarna ska köra skoter och inte gråta eller läsa och flickorna ska vara söta och vackra.



Usch, jag finner aldrig några bra ord att beskriva tankarna kort, för jag blir alltid så upprörd. :/ Men pedagogboken talar sitt tydliga språk, som så många andra.



Låt oss ge alla våra barn alla möjligheter och inte stoppa in dem i fack. :)



Kram från Annika med Olle

2011-03-08 @ 11:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0