Vad säger man?! :(

Nu orkar jag bara inte hålla mig längre...

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8547463.ab
Så fruktansvärt!

Varför kan inte barn få vara bara BARN, utan måste vara "söta flickor" eller "tuffa pojkar"?!

Det är svårt, jag vet.
JAG tror att jag är medveten o försöker verkligen tänka på genus, när det gäller Lilleman och i mitt jobb på förskolan. Ändå vet jag att jag behandlar flickor o pojkar olika. Pga. att det är så otroligt djupt rotat hos de flesta av oss.

Jag är faktikst beredd att påstå att flickor är pojkar ÄR olika. Frågan är bara om det beror på arv eller miljö? Om de ÄR olika när de föds eller om de BLIR olika pga av hur omgivningen behandlar barnen?
Jag tror på en kombination. Svaret kommer vi aldrig att få veta... Om vi inte stänger in ett gäng ungar HELT isolerade från omvärden under sin uppväxt, för att studera fenomenet. För det spelar ingen roll (jo, det gör såklart LITE skillnad) hur mycket JAG försöker påverka Lilleman åt det ena eller andra hållet. Han påverkas fortfarande av övriga familjen, media, personal o andra barn på förskolan o alla andra människor runtomkring honom.

För ett tag sen sa han till mig:
-Mamma, visst är rosa fult?
Vet inte var han fått det från, men jag hajade till... Speciellt som ha gärna väljer rosa om det finns som alternativ.

Sen är frågan om flickor o pojkar (eller kvinnor o män för den delen) inte kan få vara olika?!
Naturligtvis! Men de ska ha möjligheten att SJÄLVA välja.
O då kan man ju också fråga sig: VARFÖR väljer man att göra/vara på ett visst vis? Jag rakar självklart benen för att jag SÄLV vill, men att jag ens började vilja göra det beror ju på de förväntningar som finns på mig för att jag är kvinna.

Osv...

Som sagt var, detta är verkligen inget enkelt. Det finns nog lika många åsikter som det finns människor.
Men jag tror det viktiga är att vara medveten om att det faktiskt kan uppstå problem för att vi förväntar oss att flickor/pojkar ska vara på ett visst vis. Man blir ju rent utav mörkrädd när man läser om händelser som i artikeln här ovan. Barnen var i sexårsåldern!
Jag KAN bara inte annat än att stå för att jag verkligen vill motverka orsakerna till att sånt inträffar!!!

Kommentarer
Postat av: Pierre

Som du säger så är detta ett svårt ämne och ingenting man löser på en fikarast. Men jag tror verkligen att det är som du säger, vi kan inte välja att barn inte ska bli styrda i sitt genus tänk då vi har ett samhälle som är inrutat. Men vad vi däremot kan göra, är att stärka barnen så att de förstår att det är ok att klä sig hur man vill och vara hur man vill (självklart inom rimliga gränser).



Mobbad kan man bli för vad som helst tyvärr och därför är det av stor vikt att man verkligen präntar in i ens barn att du är ok oavsett vad andra tycker och tänker, detta minimerar risken att barn blir mobbade.



Sen tycker jag personligen att det är ok att vi är olika som kvinna och man precis som du tycker och jag kan även tycka att det är ok att vi lär barn att vi är olika som kvinna och man, vi har olika egenskaper biologiskt. T.ex. är mannen starkare än kvinnan och det har jag svårt att tro att det är på grund av miljön, och det finns ett gäng sådana exempel. Då tycker jag att det är mest logiskt att mannen även gör saker som kräver styrka till exempel. Är det inte dumt att välja att inte utnyttja det vi är bäst på då dessa klara skillnader finns?

2011-02-11 @ 23:44:11
Postat av: Anne

Som du vet går vi på en studiecirkel om genus och jag har läst två böcker och är HELT inne i detta. :)



Jag känner att det inte handlar så mycket om rosa/blått eller dockor/bilar och heller inte om att alla ska vara lika. Det är ju DET vi vill. Att man ska våga vara annorlunda, vara sig själv.

Jag tror också att flickor och pojkar är olika i grunden, på sätt och vis. Men det man kan göra är att alla i alla fall behandlas lika. Med samma rätt att göra och vara som man vill.



Så här står det i boken "Pojkar, flickor och pedagoger" om deras studie:



Vi såg hur flickorna berövades sådant som möjligheten att utveckla mod, egen vilja, initiativförmåga, att vara huvudrollsinnehavare och att tro på sig själva. Pojkarna berövades på möjligheten att utveckla empati, hjälpsamhet, närhet, positiv kroppskontakt, relationer, språk och mycket annat."



Det är ju helt HEMSKT och det stämmer ju! Inte hos ALLA, men jag är fortfarande den tjejen, och sådan vill jag inte vara.

2011-02-12 @ 14:16:05
Postat av: Johanna

jag bad mormor ge Dexer och Tor varsin docka (efter att Dexer var med i affären och hörde dockan "prata"). Båda ungarna uppskattade dockan och de var favoriter låång tid. De gillar i kläder inslag av rött, orange, lila men inte gärna rosa. Eftersom JAG har ett ointresse av bollsport, lagsport och inte kan uppmuntra till sommaraktiviteter pga mitt jobb har det fallit ut att de fått gå på ridskola, skytte och nu vill köra Aikido framöver. Ridning är väl "tjejigt" men jag tänker att det är bra att kunna.. Tränar balans och lilla mamma blir inte uttråkad. Skytte är koncentration och det är väl bra. Aikido gjorde jag själv i samma ålder och börjar gärna igen. Minstingen är fixerad vid lypsyl, läppstift pga mormor har det. Låt dom. Spelar ingen roll. Själv är jag övertygad att tex homosexualitet är något man föds med, har inget emot det och det spelar ingen roll what so ever. Så gul, blå, rosa, röd har ingen betydelse för mej.

2011-02-12 @ 23:06:42
Postat av: Jolie

Genus är så spännande! Har läst lite i min utbildning men oxå "frivilliga" böcker. Och det har öppnat mina ögon.



Kan rekomendera denna om du vill läsa mer ;-)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197640115



Jag tror som du att vi är olika, som människor men sen formas vi redan från början. Med att alla behandlar bebisen på ett speciellt sätt beroende på kön. Kanske kan vi som föräldrar försöka och vilja förändra en alla andra i samhället msået ju oxå försöka ;-)



jaja intressant är det iaf!

2011-02-14 @ 21:43:43
URL: http://mammajolie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0