Träningsinspiration

Helena efterlyste lite träningspepp för att komma igång efter barnafödande.

Mina största inspirationskällor är syrran o Pierre. Från att vara helt otränade så bestämde de sig för att genomföra en äkta "klassiker". De tränade galet mycket och klarade det! Sen har de dessutom fortsatt hålla sig vältränade. Att ha människor runt sig som tränar och mår bra av det inspirerar, motiverar o driver mig att vilja röra på mig. Svågern berättade för mig igår om ett av sina löppass o det peppade mig att gå ut idag o testa flåset och kroppen efter barnafödandet:).

Mellan mina båda förlossningar lyckades jag ju faktiskt komma igång med löpningen o dessutom hålla i träningen under en ganska lång period.  

För mig var det viktigt att hitta en enkel träningsform. Egentligen var jag inget fan av löpning. Det är ju så tråkigt liksom. Men att fixa barnvakt OCH ta sig iväg till gymmet/på gympa eller annan träning blev helt enkelt för krångligt. Med löpningen behöver man bara snöra på sig skorna och gå utanför dörren o börja träningspasset direkt där. Så jag gav det en chans. Och jag blev fast:).

Hittade ett bra träningsprogram som gjorde att jag fick lite variation i träningen och dessutom snabbt märkte resultat. Har pratat mig varm om det förut, både här och på FB. Men det inspirerade mig verkligen att ha varierande pass att plocka av - följde det inte slaviskt eftersom jag aldrig haft målet att hinna/orka med fem pass/vecka.

Så Helena o alla andra som är sugna på att komma igång...
Mitt tips nr 1:
Hitta en enkel träningsform som passar dig. Ex: powerwalk med barnvagnen, cykel (med barnet bakpå får man lite extra motstånd), löpning...
Tips nr 2: 
Hitta ett träningsprogram som gör att du känner att du utvecklas o får bättre flås (eller vad du u är ute efter). Jag vill återigen tipsa om upplägget som finns på IF götas hemsida under arrangemang - Karlstad stadslopp - träningsprogram. Det har varit kanon för mig!

Kommentarer
Postat av: Anne

En vacker dag.. (ja, det verkar bara vara fula dagar. för detta har jag tänkt länge!) ska jag börja träna också. (gud vad jag behöver det!) Har hittat ett annat program som jag verkligen tror skulle funka.



http://www.salongk.se/artiklar/import/2007/1/16/255/index.xml



Man går lite, springer lite och trappar upp för att till slut orka springa hela tiden. (om man är väldigt otränad, som jag)



Inget tips till DIG då eftersom du redan springer, men någon annan som läser kanske?



Vi köpte en crosstrainer och den har jag försökt börja träna på flera gånger, men det slutar hela tiden med att jag blir sjuk/förkyld och får ta en paus. Just nu är den pausen väääldigt lång! Suck...

2011-06-14 @ 17:44:29
Postat av: Helena

Hej fina Malin!! Ja, jag vet, jag har ju tränat förrut, och kommer att komma igång igen, men just nu är det tiden, men när det har lugnat sig framåt åt september brukar jag komma igång :) Idag cyklar min kille vätternrundan. Så han håller ju på, fast kanske bara 30% av vad han gjorde tidigare. Kram

2011-06-17 @ 13:06:21
URL: http://www.helenah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0