"Poliskaka"

Lovade ut recept på poliskakan som kom till för att vi skulle gratta vår nära vän som precis tagit polisexamen (något som jag förövrigt är grymt imponerad av att han fixat!).
Skulle göra en banankaka men hade inga ägg.
Skulle göra en kladdkaka med chokladbitar i. Men chokladen som jag hade glömt i skafferiet (ja, annars hade den inte fått vara ifred så länge där!;) var så gammal att den blivit vit runtom HELA.

Så... resultatet blev en kladdkaka utan ägg med banan i:).
Smaken var bra, bara den hade fått stå inne ett tag till i ugnen så hade den nog blivit riktigt god. Bananen gjorde den extra "kletig" o den kändes inte riktigt fäärdig trots att den stod inne i drygt 40 min. Så vill man ha banan i så skulle jag antingen höja gradantalet eller tiden som kakan ska stå i ugnen.

KLADDKAKA UTAN ÄGG
Ca. 10 portioner

45-50 min nära vän som
Ugn: 150 grader

  • 2 dl socker
  • 50 gram smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 msk kakao
  • 1 krm salt
  • 1 dl mjölk
  • 1 tsk vaniljsocker
  • ev. 2 mogna bananer

Tillagning

1. Sätt ugnen på 150 grader. Vispa socker & margarin poröst med 1 msk mjölk.

2. Blanda de torra ingredienserna & tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken. Vispa i minst 2 min.
(skär bananerna i bitar och vänd ner i smeten)

3. Häll i smord & ev. bröad form. Grädda mitt i ugnen i ca. 35-40min. Låt svalna!

Servera med grädde och/eller glass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0