Morotsbullar

Ska ju inte äta så mycket macka, så egentligen ska jag kanske inte ens baka eget bröd. Är ju mycket godare och då äter jag massor... Men detta receptet verkade så gott att jag nog faktiskt måste testa. När jag får tid och lust:

Morotsbullar
Ingredienser (32 portioner)

  • 50 g jäst
  • 6 dl fingervarmt vatten
  • 2 tsk salt
  • ½ dl olja
  • 5 dl finrivna morötter
  • 5 dl rågsikt
  • 5 dl grahamsmjöl
  • 4-5 dl vetemjöl

Tillagning

  1. Smula jästen i en degbunken.
  2. Vispa ut jästen i vattnet.
  3. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg.
  4. Låt jäsa i 30-40 minuter.
  5. Knåda degen på lätt mjölat bakbord.
  6. Dela den i 32 delar och forma till bullar. Fördela på 2 plåtar. Pudra över mjöl. Lägg över bakduk.
  7. Låt jäsa i 30-40 minuter.
  8. Sätt ugnen på 225 grader.
  9. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.
  10. Låt svalna på galler under bakduk

    Har ni andra favoritrecept på bröd så tar jag gärna emot tips!!:)

Kommentarer
Postat av: Jenny

De var goda :) Fast jag gjorde lite större bullar och fick ihop ca 27 st.

2010-02-07 @ 09:03:22
URL: http://eisblume.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0