Bolongagratäng

Barnmatsförrådet har gapat tomt nu ett tag. Men nu har jag fixat både fiskgratäng och pastagratäng i BIGSIZE, så det finns matlådor både till sambon och lilleman. Pastagratängen kan man såklart ha i lite vad man känner för, men detta är grundreceptet som jag gillar o brukar använda (gjorde 2½ sats igår:)

BOLONGAGRATÄNG

4 port. pasta
1 dl riven ost
2 gula lökar
1 röd paprika
200 g rökt skinka (tog bacon igår)
300 g köttfärs
2 msk tomatpure´
salt o svartpeppar
1 tsk pizzakrydda

ostsås
2 msk margarin
3 msk mjöl
4-5 dl mjölk
3 dl riven ost
salt o svartpeppar

Koka pastan. Låt rinna av väl. Lägg i ugnsform. Strö över 1 dl ost.

Skala och hacka löken. Skär paprikan i små bitar. Tärna skinkan fint.

Bryn köttfärsen. Tillsätt lök, paprika och skinka. Fräs allt tills löken är mjuk.

Tillsätt tomatpure´ och rör om. Smaksätt. Fördela röran över pastan.

Smält margarin till ostsåsen. Tillsätt mjölet och späd med mjölk. Låt koka i ca 5 min. Rör ner osten och låt smälta. Häll över rätten.

Gratinera mitt i ugnen i 225 grader tills ytan fått färg, 15-20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0