Kycklingsoppa

Vi kan behöva lite soppa för att värma oss i detta vädret!
Receptet kommer från Arlas kokbok. Ett kärt minne från min tid i Sunne. Fick boken av söta hemkunskapstanterna, "bara för vi tycker om dig" (eller nåt i den stilen, GLAD blev jag i alla fall!).

Denna soppa mer eller mindre tvingade jag stckars V (eleven som jag var assistent åt) att välja när det skulle göras en kycklingrätt. Han hade ju faktikst fått bestämma VARJE gång förut när de fick välja olika maträtter;). Blev en ny favorit som jag gjort ett antal gånger sen dess.

Soppan är superenkel att göra, god och räcker till många.

KYCKLINGSOPPA MED NUDLAR

2 kycklingfileer, ca 250 g
2 paprikor
1 purjolök
smör
8 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
50 g äggnudlar
1 krm kajennpeppar

Skär kycklingen i små bitar.
Kärna ur paprikorna.
Strimla paprika och purjolök.
Fräs allt i smör i en stor kastrull.
Häll på vatten och lägg i buljongtärningar.
Låt soppan koka upp.
Bryt ev. nudlarna och lägg i dem.
Låt soppan koka 3-5 minuter.
Smak av med peppar o ev. salt.
Servera genast, gärna med en klick matlagningsyoghurt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0