Jacobs värld

Boken är utläst och jag kan kankse få NÅT annat gjort...
Otroligt fängslande och jag kunde inte sluta läsa, trots att jag tyckte att den var ganska förutsägbar (kanske pga mitt intresse för specialpedagogik?).


"Jacob Hunt är en helt vanlig tonåring, i alla fall utifrån sett. Han är begåvad och humoristisk. Men Jacob har svårt att förstå sig på andra människor och är helt beroende av att hans dagar följer samma rutin. Han har ett extremt ordningssinne, kläderna i hans garderob måste vara organiserade efter regnbågens färger. Jacob tränar sig i att möta andra människor, han försöker lära sig förstå dem, men det går inte. Han kan inte. Jacob är inlåst i sin egen värld han har Aspergers syndrom.

Jacobs mamma har ägnat all sin tid åt att försöka få hans tillvaro att bli så lik andra barns som möjligt och lillebror Theo har alltid tvingats stå i skuggans av Jacobs sjukdom.

När Jacobs handledare plötsligt hittas död blir kännemärkena för Jacobs tillstånd tydliga tecken på skuld hans oförmåga att möta någons blick, hans ticks och oförutsägbara utbrott. Till slut måste hans mamma ställa sig den svåraste frågan i världen: Är hennes son en mördare?

Jacobs värld är en gripande roman som insiktsfullt utforskar hur en sjukdom som Aspergers syndrom påverkar en familj, där en till synes vanlig dag plötsligt vänds till en verklig mardröm."
(citat från Adlibris hemsida, där boken finns att köpa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174610376)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0