Barn och vapen

Har funderat ganska mycket på barn och vapen. Barn verkar ju av naturen vara faccinerade av vapen och de gör gevär av pinnar om de inte har nåt annat till hands.

I en tid av våld och dödsskjutningar så känns det viktigt att vi är tydliga vuxna även här. Jag inser att ett förbud mot vapen förmodligen bara skulle göra det ännu mer spännande. Men det är INTE ok att skjuta på andra människor, oavsett om det är på lek eller inte (är dock lite splittrad när det gäller vattenkrig med vattenpistol. Det är ju lite kul, även om det känns fel i min mage att skjuta på varandra). Det är INTE ok att förskolebarn spelar våldsspel. Och jag har hittills inte köpt ett enda vapen till mina barn... Hur gör NI?

Kommentarer
Postat av: Helena

Vi gav upp fighten av "vapenköp" till slut. Min tanke blev att vad spelar det för roll om de ändå använder pinnar till svärd? Det är ju ändå orsaken till själva leken man ska komma åt (leker du att du skär av någon huvudet, spelar det ju ingen roll om du gör det med en pinne eller med ett plastsvärd..du använder det i syfte som ett vapen).



Nu lekte inte mina killar det så länge, det var en kort period som de höll på. De kan ibland säga att de vill köpa något plastvapen men vi brukar avleda det ganska enkelt. Sen är det ju skillnad på plastvapen också! Ett svärd som lyser grönt är inte det samma som ett svärd som är verklighetstroget.



2012-03-18 @ 23:11:06
URL: http://umni.blogg.se/
Postat av: Johanna Hegmo

Lossas vapen kommer man nog inteifrån tyvärr. Men vi var sten hårda att det är förbjudet att sikta mot något levande. Sikta mot en bild med älg på eller annat djur som går att jaga tex. Kände vi som helt ok. Kram

2012-03-19 @ 07:35:04
Postat av: Linnéa

Barn blir nog intresserade av vapen och såna lekar pga det de ser på tv. Eller om någon i familjen jagar kanske de vill leka jakt.



Tycker också att vapen som är verklighetstrogna är värre leksaker än såna som inte är det. Och att det inte är ok att leka att man skjuter människor.



Och vattenpistol är ju roligt, det håller jag med om! Så hur gör man med det? Kan man säga att det är en kul lek för att det ju bara är vatten man skjuter i väg, och det ju inte kan skada. Men barnens "låtsasammunition" kan ju inte heller skada. Svårt!!

2012-03-19 @ 11:31:15
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: Anne

Har också tänkt mycket på detta med vapen. När man tänker efter är det sååå SJUKT att det ens finns leksaksvapen. Tänk vad idiotiskt egentligen?? Barn ska inte veta vad ett vapen är eller vad man använder det till. De borde inte ens ha sett något.



MEN. Nu är det inte så. Vapen finns i massor av barnfilmer, typ alla disneyfilmer på ett eller annat sätt känns det som. Så det är klart att de vet vad det är och vill leka med det. Gillar inte stämningen som blir i leken när de leker med "vapen" (pinnar eller annat). Det blir hotfullt och ingen glädje. Men "behovet" finns och det är jättesvårt. Jag kommer iaf aldrig köpa en plast-AK4 eller annat till mitt/mina barn.



Det behöver ju inte vara vattenPISTOL, man kan ju köpa en sån "ny" grej i sånt mjukt material som man drar in och skjuter i väg vatten. (fattar du vad jag menar?) Det kan väl bara en kul lek som inte handlar om krig? Eller vad tycker du?

2012-03-19 @ 21:02:15
Postat av: Anna L

Min grabb har inga pistoler eller liknande men han har en riktig skruvdragare! Jag vette fasiken hur rätt det kan vara... Känns bättre iallafall!

2012-03-20 @ 13:46:37
Postat av: Christina

Barn är intelligenta. De ska inte lindas in i bomull och skyddas från allt ont för så ser inte verkligheten ut. Hjälp dem, LÅT dem få leka och bearbeta världen på barns vis. Genom lek. Mina barn har lekt och leker med både verklighetstrogna o "gröna" vapen. De skjuter på varandra oxå. Jag o mina barndomsvänner gjorde likadant o ingen av oss har varken påskjutit elr mördat någon människa.

2012-03-20 @ 22:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0