Att skjuta på varandra

Jag fortsätter fundera..
Men jag kan faktiskt inte hitta en enda anledning till varför man ska skjuta på varandra. Oavsett om det är på lek eller ej. Jag kan absolut förstå grejen med att leka jakt, det är en del av vårt kulturarv (i alla fall här där var och varannan människa är jägare). Men att leka KRIG...?! Krig är ju bland det värsta jag kan tänka mig i en människas liv faktiskt. Nä, jag får inte ihop logiken...
Men som sagt var, barn (och även en del vuxna) verkar faccineras av vapen och tycka att det är vansinnigt kul att leka just krig. VAR kommer detta från?? Är det ett behov hos oss, eller är det en faccination som lärs in genom saker vi ser och hör runtom oss? Det kan man inte veta såklart...
Men i vilket fall som helst så kommer jag INTE att uppmuntra krigslekar och användandet av vapen här hemma.
Den dagen Storebror uttryckligen FRÅGAR efter ett vapen så får jag ta ställning till det. Då. Men tills dess köper jag inte ett enda vapen. Han fick faktiskt ett sjörövarsvärd i födelsedagspresent - inte av oss då - och det tycker han är kul. En liten stund. Men när fäktningsleken blev för intensiv så blev han nästan rädd. Det tar jag som nåt positivt. Faktiskt...

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Svar: Kul att det finns någon som tycker som jag angående bänken! :-) Den är ju sååååå snygg!!!

2012-03-21 @ 17:35:24
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: Christina

Bara för att krig är något av det värsta som kan hända ska man väl inte låtsas om som att de inte finns? Genom att leka krig bearbetar barn det de ser och hör ex. på tv, av kompisar, vuxna. Självklart ska vi vuxna visa vad vi tycker om krig och skjutande med riktiga vapen.

Jag kan inte säga generellt gällande alla barn men MINA barn vet med säkerhet skillnad på riktiga vapen och leksaksvapen. De är med när vi vuxna hanterar både kniv och gevär och vi är väldigt tydliga och visar vad som gäller säkerhetshanteringen av riktiga vapen. Mina ungar förstår. Det vet jag eftersom de själva emellanåt hanterar både kniv och luftgevär och jag både ser och hör med mina egna ögon och öron att de vet.

Du behöver verkligen inte uppmuntra dina barn att leka krig eller använda vapen :)

2012-03-21 @ 21:12:23
Postat av: Linnéa

Svar: Japp, tapetbitarna kostade 30 kr styck, men inget porto och inget extra för fakturan. :-) Jag beställde en liten bit tyg också, men den var de tvungna skicka efter så den kommer senare. Jag som bara ska ha den för att rama in. Känns nästan lite knäppt. Men man vet ju aldrig, är tyget suuuuupersnyggt kanske jag köper en större bit. :-D

2012-03-21 @ 22:00:16
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: Linnéa

PS: Man kan beställa ett stort tapetprov också, för 60 kr men då kostar det 25 kr i frakt och det blir även ihopvikt, som de jag köpte. Men man kan också beställa en bit som är en meter och i fullbredd för 100 kr, den får man på rulle med en fraktkostnad på 60 kr. Jag föreslog för Christian att vi skulle göra det och fixa en tavla. :-D Då lär vi få leeeeeeeeta ett tag om vi ska hitta något som båda gillar. Hihi.

2012-03-21 @ 22:03:55
URL: http://www.linneabrun.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0