Jag kan bara inte låta bli att bli upprörd...

Pysselböcker för barn som förstärker stereotypa könsroller.
Förlaget drar tillbaks dem efter starka protester på FB.
Bra där.
Men då kommer det en MASSA kommentarer som tycker att det var FEL att de drogs tillbaks.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15327409.ab
Suck!
Visst, man får tycka vad man vill.
Men detta blev i alla fall min kommentar på Aftonblandet (orkade inte låta bli...):
"Det är ju så man blir mörkrädd... Så MÅNGA människor som tycker att det är ok att cementera de könsroller vi har i samhället idag. Kvinnan kommer att vara det "svagare könet" i allmänhetens ögon så länge vi accepterar att tjejer fostras (via många olika företeelser som folk i allmänhet kanske inte ens reflekterar över!) till att vara tysta, fina, söta medan pojkarna fostras o uppmuntas att ta för sig o vara tuffa!"

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Och det galnaste av allt var ju att den där pysselboken smygfostrade flickorna att städa. Snacka om ful indoktrinering! Grrr.

2012-08-30 @ 09:53:44
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: Linnéa

Sv: Hihi inom den kreativa sfären kan jag en del. :-) Sen finns det annat jag verkligen INTE kan. :-)

Dina kommentarer hade hamnat bland skräppost!? Så jag såg dem inte förrän nu. Konstigt, när någon skrivit och godkänts en gång brukar kommentarerna komma in utan att jag behöver göra något.

2012-09-03 @ 19:51:28
URL: http://www.linneabrun.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0