Patrik Sjöberg

Jag var nog lite för ung för att ha nån riktig relation till Patrik under hans storhetstid. Men han slog världsrekord o han var divig. Det är väl den allmäna uppfattningen om honom, som även jag delade.
Så läste jag hans bok och fick en annan, större bild av honom.

Han gjorde en hel del saker som är tvivelaktiga i mina ögon. Han rökte och söp ganska rejält, han åt korv med bröd mitt under pågående tävling och han tog droger i perioder. Han påstod dessutom att inget av detta påverkade resultaten speciellt mycket. Jag har svårt att tänka mig att det INTE skulle påverka och funderar på hur stor han kunde varit och hur högt han kunnat hoppa om han laddat utan skräpmat, knark, alkohol och cigg. Kan inte låta bli att faccineras av att han trots sitt levene faktiskt var bäst i världen!

Och han var (är?) en riktig diva. Riktigt osvensk. Men det tror jag att är en fördel om man ska bli riktigt stor inom idrott, man måste tro på sig själv såklart. Men i landet lagom får man inte sticka ut hakan och tycka att man själv är bra. Patrik däremot var riktigt extrem, han hävdade sin rätt till svarta pengar (ännu en av de saker han gjorde som jag inte kan känna att är ok) och gjorde ALLT för att vända saker till sin egen fördel.

Som sagt var, många tvivelaktiga agerande från hans sida. Men han står för ALLT. Efter att ha läst hur han utnyttjades av sin styvpappa/tränare som ung lovande friitrottare så kan jag också förstå hans vilja att stå upp mot och kräva sin rätt gentemot de som försökte utöva makt mot honom.

En hel del motsägelser fanns också i boken. Nu är det ett tag sen jag läste den, men jag kommer ihåg hur han hävdar att detta med mental träning är rätt värdelöst. Men å andra sidan kunde han se att erfarenheter o inställning hjälpte eller stjälpte i många tävlingssammanhang.

En riktigt faccinerande bok. Den ger en hel del att tänka på o gör att åtminstone jag ser Patrik Sjöberg med andra ögon.

I söndags visade han dessutom vinnarskalle när han o Mattias Sunneborn blev de första o enda som slog Filip o Fredrik under årets säsong ac "Vem kan slå Filip o Fredrik?". De gamla friidrottarna kan fortfarande tävla med framgång!

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja, det finns alltid en förklaring till beteenden. Ibland är det bara svårt att hitta/ha kunskapen om strukturen i människors tankemönster som verkar på handlingen :)

2011-11-30 @ 14:09:55
Postat av: Ida Tallhed

Ni måste ju ta och ersätta kodmallen på alla sidor. Att de ser dumt ut är för ni tagit bort koder i stilmallen som man behöver för att stödja kodmallen. Så ta bara å återställ kodmallen så kommer allt blir bra ;)

2012-02-29 @ 22:58:00
URL: http://Idatallhed.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0