Förskolläraryrket är inte fysiskt krävande!

Inte enligt Försäkringskassan i alla fall.
Brevet låg i postlådan o väntade när vi kom hem från BB.

"Försäkringskassan ändrar inte beslutet"

Ska jag vara ärlig så har jag inte orkat lusläsa brevet. Jag blev bara så trött när jag öppnade det och såg att min begära om omprövning på graviditetspenningen inte gav nåt resultat.
"Välkommen hem" liksom...

Men det verkar vara samma dravel som förra gången.
"...dina arbetsuppgifter inte bedöms vara tillräckligt fysiskt ansträngande."

"Att arbetet till stor del har utförts stående och gående och inneburit besvärliga arbetsställningar har inte grundat rätt till graviditetspenning nä lyften varit mindre tunga, dvs upp till 15 kilo."
Nä, just det... En färdig mall som talar om för mig att jag inte har ett tungt jobb trots att det står i beskrivningen av mitt fall att jag gör 35-40 lyft på ca 15 kg per dag!

Jag skulle bara så gärna vilja veta vad det är som gör det så mycket enklare att få grav.penningen beviljad inom t.ex. vården? Tyngre (men färre!) lyft per dag möjligtvis. Men ofta har man ju andra hjälpmedel där också (?).

Jag tycker ALLA skulle ha rätt till fyra veckors ledighet före förlossningen (minst)!!

O läkarintyget var tydligen värdelöst. Får försöka ringa läkaren nu på stört o se om hon kan sjukskriva mig retroaktivt som hon sa att hon skulle om jag fick ett negativt besked. Annars är det dags att börja plocka ut 7 dagar föräldrapenning/vecka nu. Fick ju NOLL kr i inkomst förra månaden :(.

Suck...

Kommentarer
Postat av: Petra

Fy farao vilken skit... Instämmer helt å hållet med dig om att ALLA borde få va lediga några veckor innan förlossning!

Ja, vad är eg skillnaden mellan att jobba inom förskola å vården? Jag fick 100% havandeskapspenning utan problem nu när jag gick med Noah! Kan hända att min hemska foglossning gjorde sitt till!?!? Men annars har vi ju en del tunga lyft, både med å utan hj.medel, å mycket i & ur bil (som va jobbigt för mig)!

Ta nu hand om er alla å passa på å njut!

Kramar

2011-05-13 @ 14:31:33
Postat av: helena

ååå så irriterande! Förstår verkligen slaget i magen när ni kom hem. Ja jag förstår inte heller varför vården ska vara tyngre... de har ju som du säger mer hjälpmedel. Sen måste inte de vara beredd på "utryckning" hela tiden ifall ngt händer i närheten som man inte har en chans att hinna med på när man är gravid. Håller tummarna att du får sjukskrivningen! Men njut massor av familjen nu!=)

2011-05-13 @ 17:23:26
URL: http://helenawiklund.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0