Snopp och... vad?

Det är nåt med pojkar och deras snoppar.
Nåt jag aldrig kommer föstå, eftersom jag är... kvinna.
Lilleman är trots sin ringa ålder (eller kanske p.g.a. sin 2-årsålder?!) väldigt intresserad av hur alla ser ut "där nere". Han frågar. Och frågar. Och frågar...
Och ja, pojkar har snopp.
Men flickorna då?
Insåg att jag inte hade nåt lika naturligt namn på det.
När jag var liten kallade jag det "mysis". Lite gulligt faktiskt...
Men det uttrycket försvann nånstans under uppväxten och länge sa jag nog bara "mellan benen".
Men när man pratar med barnen vill man ju att det ska va naturligt.
"Mus" verkar vara mest vanligt runtomkring oss, så det använder jag också nu.
Men det är ju faktiskt nåt annat, egentligen.
Ja, jag vet. Det heter väl "snippa"?
Men... det känns också rätt krystat och inte naturligt. Inte för mig i alla fall.
Vad säger ni? Och varför är det mer naturligt att benämna killarnas helisgaste än tjejernas?


Kommentarer
Postat av: Veronica

Här har det alltid hetat snopp och tippa.

2010-09-11 @ 03:21:55
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: Christina

Jag försökte säga "snippa" både hemma och på jobbet men det fungerade inte utan kändes bara krystat och konstigt. Så nu säger jag "mus" och det funkar bra. Ungarna här uppe vet precis vad man menar och det känns naturligt och okonstlat. Vardagligt och utan krussiduller :)

2010-09-11 @ 10:04:34
URL: http://kvarnhia.blogg.se/
Postat av: Maria

Kan det stora intresset bero på att han är släkt med sin far tro??? ;) Teo har inte alls varit så...än i alla fall.

2010-09-11 @ 12:54:05
Postat av: Petra

Här är det kussimurra! Vet egentligen inte hur det kom till heller ;)

2010-09-11 @ 18:05:10
Postat av: Anne

Jag tycker att det är helt hemskt att det inte finns/fanns något "riktigt" ord för tjejer. Att tjejer måste skämmas när de ska prata om det. Jag har fortfarande svårt att säga ett ord, och säger väl också "mellan benen" om jag pratar med vuxna.. Därför tycker jag att ordet snippa är helt perfekt. Önskar att alla ville använda det till sina barn så att det ska finnas ett lika bra ord för tjejer som för killars snopp. Men det ÄR svårt, och känns onaturligt, men jag har i alla fall vant mig vid ordet "inom mig" och försöker använda det till Mira, men hon pratar själv inte om det så mycket än, men självklart kommer jag att använda det sen.



Barn på dagis säger muff, mus (det har jag iofs aldrig hört ett barn säga), höna, kussimurra och jag vet inte vad.. Hur förvirrande är inte det?? Tror inte att något av de orden kommer att kännas naturligt när de blir äldre måste jag säga... Heja alla som vågar använda ordet snippa! :)

2010-09-12 @ 20:24:29
URL: http://annesyr.blogspot.com
Postat av: Anonym

Kallar det mus..tycker det är bästa ordet. Snippa har inte ens alla vuxna hört talas om.

2010-09-15 @ 01:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0