Annorlunda

En till text som jag hittade när jag röjde igår. VÄLDIGT tänkvärd om att få ett "annorlunda" barn!


VÄLKOMMEN TILL HOLLAND

När människor ska ha ett barn är det som att planera en sagolik resa till Italien.
Du köper en massa resehandböcker och gör underbara planer: Coloseum, Michelangelo, Lutande tornet i Pisa, Gondolerna i Venedig.

Du lär dig konversera på italienska.
Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd och otålig förväntan kommer så slutligen dagen D.

Du packar dina väskor och reser iväg.
Åskilliga timmar senare landar planet.
Flygvärdinnan kommer och säger: "Välkommen till Holland".
- Holland! halvropar du. Jag har beställt en resa till Italien. Jag ska vara i Italien. Hela mitt liv har jag drömt om att resa till Italien.

Men det har blivit en förändring i flygrutten.
De har landat i Holland och där måste du stanna.

En viktig sak är att de inte har tagit dig till en hemsk, vidrig, oanständig plats full av farsot, svält och sjukdom.
Nej, det är bara en annorlunda plats.

Så du måste gå ut och köpa nya resehandböcker.
Och du måste lära dig ett helt nytt språk.
Och du möter en helt ny grupp av människor som du aldrig har mött tidigare.

Det är som sagt en annorlunda plats.
Det är en långsammare takt där än i Italien.
Mindre glamoröst.
Men efter att ha varit där ett tag, och du har hämtat andan och sett dig omkring så börjar du lägga märke till att Holland har väderkvarnar.
Holland har tulpaner och Holland har t.o.m Rembrandt.

Men alla du känner är upptagna med resan från och till Italien.
Och skryter om hur underbar deras tid i Italien har varit.
Kanske säger du till dig själv: "Ja,d et var dit jag skulle. Det var det jag hade planerat".

Men om du ödslar ditt liv med att sörja över det faktum attdu inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av det riktigt speciellt, verkligt underbara med Holland.

Av: Emely Pearl Kinysley
Översättning: Monita Johansson-Juntii

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0