Andras ungar

Diskuterade häromdagen med våra vänner om vi tyckte att det är ok att DE säger till Lilleman om han gör något "dumt".
- Självklart! blev det omedelbara svaret.
 För det första biter det ibland (oftast) bättre om nån annan än vi säger till honom - tror de flesta barn funkar så (?). Och dessutom tycker jag att alla vuxna har ett ansvar att markera för våra barn (alla - alltså inte bara våra egna barn) när de beter sig på ett oacceptabelt sätt. Sen kan det kanske bli problem om de olika familjerna har olika regler/toleransnivå...
Det gör lite ont i mammahjärtat när Lilleman får en tillsägelse av nån annan (känns nästan som man misslyckats med uppfostran), men det är helt ok! För vår del så anser vi att om någon tillrättavisar Lilleman så har han gjort sig förtjänt av den tillrättavisningen.

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, du vet ju vad jag tycker o att jag håller med dig. Och ni har absolut INTE misslyckats med er uppfostran bara för att nån annan säger till! I så fall har nog alla föräldrar misslyckats... ;)

2010-06-01 @ 09:44:02
Postat av: Maria den 2:a

Håller oxå med dig till fullo. Jag VILL att andra säger till mina barn. Annars accepterar de att man får bete sig hur som hellst. Barn behöver veta när de gör fel eller beter sig illa.

2010-06-01 @ 18:19:44
Postat av: Helena

Jag tycker också att man ska säga till andras barn & att andra säger till mina barn. Tyvärr är det ju så att inte alla föräldrar tycker det... ibland kan man märka på föräldrar som blir arga för man säger till i lekparken eller något... det är ju så att även om man är förälder så ser man inte allt vad ens barn gör & då är det bra att någon markerar för barnet vad som är rätt & fel. Ofta så tror jag att man tycker att det är lätt att säga till små barn, men det är lika viktigt om än inte ändå viktigare att säga till de barn som kommit upp i åren & som inte har föräldrarna med sig alltid.. Som vuxen människa ska man markera & tala om vad som är rätt & fel!

2010-06-01 @ 19:17:27
URL: http://umni.blogg.se/
Postat av: Monica

Jag tycker också att det är rätt att säga till andras barn. Jag vill att någon talar om för mina om de gör fel och jag kan inte stå och se på om andra barn bär sig illa åt. För ibland kan det hända att så fort föräldrarna vänder ryggen till , så kommer "tjuvnypen".

Men visst kan det kastas tillbaka i ansiktet på en... "du är inte min mamma"...

Jag vet av egen erfarenhet att alla föräldrar inte vill att andra säger till deras barn, så ibland får man gå den "långa" vägen genom föräldrarna, om man tycker barnet gjort något fel.

2010-06-03 @ 11:16:45
URL: http://commandoran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0