Matsedel

Ett tag gjorde jag matsedel för flera veckor, med en maträtt för varje dag. Men vi äter ofta samma mat två dagar, dvs tar tillvara rester. Dessutom äter vi ute ibland och blir även bjudna på mat av mamsen oftare än vi förtjänar. Så matsedeln stämde aldrig. Vi handlade hem mat som inte blev använt osv.

Så nu brukar jag välja ut fyra-fem rätter när vi ska åka och handla. Så finns det alltid ingredienser hemma till någon maträtt.

Eftersom Johanna efterlyste min matsedel så kunde jag inte riktigt låta bli att sätta mig och kolla igenom min egen receptbok och fixa ihop en. Snabbt och kanske inte jättegenomtänkt. Den skulle ju garanterat inte stämma för oss, men kan kanske ge lite inspiration i alla fall:

v1:
Nikkalouktasoppa
fiskgratäng
broccolilåda
pastasås med kyckling
farkärs gruvpanna (falukorv)
tacogratäng
köttfärssås

v2:
lax i ugn
köttfärssoppa m. ris
spagetti carbonara
kyckling och svampgratäng
pannkaksrulle med köttfärs
kokt torsk i äggsås
bacon - och broccolipaj

v3:
fisksoppa
rotfruktsgratäng med köttfärs
kyckling och nudelsoppa
blodpudding och bacon
hamburgare
heta räkor
fetaostgratinerad kycklingfile´

v4:
köttfärslimpa
fiskbullar i äggsås
hackkorv
bolongagratäng
fisk i ugn med grönsakstäcke
älggryta
skaldjurspaj

Mycket köttfärs blir det, men det är ju guld värt att ha det i frysen:)

Vill gärna ha era matsedlar/tips på favvovardagsmat också!


Kommer lägga ut lite recept, men inte just idag;)



Kommentarer
Postat av: Jennie

Kan man få recept på kyckingrätterna?

2010-01-27 @ 21:34:05
Postat av: stine

sv: jaha, haha :) ang. design, jomen de är klart jag kan göra de! lämna en kommentar när du vet ungefär hur den ska se ut :) jag hittade din blogg genom "senast uppdaterade" på blogg.se's startsida. tyckte att rubriken lät vettig så jag klickade mig in helt enkelt :) hehe.

2010-01-27 @ 21:38:33
URL: http://sofame.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ballongagratäng, farkärs gruvpanna,nikkalouktasoppa?? Fattar jag inte vad det e för rätter... Du har säkert samma konstiga namn på dina recept som mina...

Jag älskar recept.... Å skulle jätte gärna vilja ha några... Å skit bra med snabba å enkla....



Kramar på er!!

2010-01-27 @ 22:09:46
Postat av: johanna

Förra 4v. schema... E nu på v.3!



V.1:

Köttsoppa

köttkorv mos senapssås

mormor Stinas kyckling å ris

lax å broccolisås å pasta

kött klyftpotatis vitlöksås å bea

fredagsgryta å ris

-

V.2

lasagnette

laxsoppa m. saffran

korvstroganoff å ris

bacon pannkaka

kyckling ris å currysås

köttbullar potatis å gräddsås

stek potatis å sås

V3.

korvsoppa

köttfärslimpa potatis å sås

stuvade morötter å -potatis å frukostkorv

fiskbullar potatis å sås

broccoligratäng falukorv å pasta

kassler å potatisgratäng

lax potatis hollandaisesås

V.4

fläsk potatis å löksås

fläskpannkaka

nåt extra:besök

baconsås å pasta

tacos

porterstek

2010-01-27 @ 22:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0