Hjälmar

Har nu hört från flera håll att lilleman ABSOLUT måste ha en riktig slalomhjälm när han åker skidor. Att det inte går att använda en vanlig lekhjälm (nä, det är klart att de som säljer säger det!!).
Men ärligt talat, det lilla han åker just nu går INTE fortare än på snowracer. och då räcker ju lekhjälmen. Eller?
Fattar inte vad skillnaden är riktigt...
Nån som kan upplysa mig om hur det ligger till? Och kanske övertyga mig varför vi ska köpa ytterligare en hjälm? Eller låna en i hyran varje gång lilleman ska åka slalom.

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad jag tror:

1. snart kommer han åka snabbare än du tror!

2. det är ett högre fall från huvve o ner på slalomskidor, då han står upp. Än från snowracer o ner då han sitter ner.

3. alla andra kids har det ( i stort sett)

4. De värmer MYCKET bättre!!!

5. Andra kan FAKTSIKT köra på honom i HÖG fart, även om man inte tror/önskar det.

6. Många fall kan det bli för lille Hannes... Så köp en riktig hjälm vettja... så snabbt växer han väl inte ur?! :)

Finns säkert fler anledningar som jag inte tänkt på... än ;)

2010-02-16 @ 20:58:14
Postat av: Petra

Kan bara instämma m Annas anledningar!! Men visst känns det "onödigt" att köpa ännu en hjälm.... det ska vara olika hjälmar för olika grejer!

Vi har 3 olika, å nån 4:de köper jag inte...... men den dagen det ska va skridskor ska det väl va en hjälm m galler :)

2010-02-16 @ 21:31:54
Postat av: Maria

Det är ju bara att gå in på skidhyran o låna en hjälm helt gratis. Det gör vi varje gång vi är dit o så omständigt är det inte. ;)

2010-02-16 @ 21:38:49
Postat av: Elin

... Eller köp en som är några storlekar för stora. Då kan han börja med tjock mössa under i år (inte idealiskt, men bättre än lekhjälm!!), tunn mössa nästa år, och ingen mössa (som det egentligen ska vara) om två år. En hjälm under tre säsonger- det är väl inte illa? Och till nästa år går det SÅ fort- jag lovar!

2010-02-16 @ 21:44:15
URL: http://litenelin.bloggspot.com
Postat av: mallan

Hej,



kul med slalom. Personligen skulle jag inte använda lekhjälmen, varken till slalom eller i pulkabacken. Det spännet löser ut vi ett hårt ryck, ex när barner slår i backen (då faller också hjälmen av) och ofta fortsätter barnet kana nerför backen efter en vurpa. Då helt oskyddat!



Hoppas slalmointresset håller i sig, vi behöver lite nya alpintalanger! ;)

2010-02-18 @ 17:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0