Vaccinera eller inte?

Verkar vara många som inte tänker ta sprutan - av olika skäl.
Men jag har hela tiden lutat åt att ta den, även om jag inte varit så insatt.

Lite olika åsikter från facebook som jag tyckte verkade vara ett vettigt resonemang (en del verkar säga nej bara av ren principsak...):

 "en massvaccinering som enbart genomförs av samhällsekonomiska skäl... Tycker att det är lite märkligt att alla produkter med kvicksilver i ska förbjudas, samtidigt som svenska staten vill ge alla en gratis injektion där ämnet ingår".

"anledningen till att det kan vara viktigt att vaccinera sig mot svininfluensan är att ju färre som blir sjuka, ju lägre risk för mutationer av viruset som kan göra det mer aggressivt än vad det är idag. Som svininfluensan ser ut idag är den inte värst farligt för var enskild individ, man måste se det i ett långtidsperspektiv och som en "solidarisk" gärning.
Vad gäller mängen kvicksilver så är det inte mer än du får i dig av en abbore fiskad i nån sjö hemma."

"Den mängd kvicksilver den innehåller är vad vi sätter i oss via den dagliga kosten under ca en vecka.....snacka om att vi vet vad vi äter.. :/"

Nåja, jag är fortfarande inte speciellt insatt... Men jag har i alla fall kommit fram till att jag kommer ta sprutan. Av hänsyn till andra. JAG dör inte av influensa, med det  finns faktiskt de som riskerar att göra det. Och kan jag förhindra att JAG smittar nån, så har jag i alla fall gjort det jag kan. Eller? Hur tänker ni göra?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag är fortfarande tveksam, även om jag ligger inom ramen för riskgruppen. Detta på grund av att jag inte litar på vad läkemedelsindustrin tar till för medel för att tjäna pengar! Men som du säger... Är inte insatt.

2009-10-19 @ 00:58:21
Postat av: Elin

Har faktiskt ingen aning. Tycker det känns läskigt att det faktiskt verkar som om det inte är testat speciellt mycket....

Men OM jag bestämmer mig för det vet jag inte hur det går till. Får jag kallelse? Måste jag ringa och boka? Noll koll!

2009-10-19 @ 07:40:10
URL: http://litenelin.blogspot.com
Postat av: Samuel å Johanna

Ja tycker att du tänker rätt Malin... Det finns många som kan dö av svininfluensan... Som Samuel... Om han åker på den så får vi säga hejdå te honom... Har svårt att sätta mig in hur folk kan skita i å ta den... Med tanke på dom i riskgrupperna... Men det är väl för att jag befinner mig där jag är i familjesituationen... Jag måste erkänna att jag blir både arg, frustrerad, rädd å ledsen på dom som inte tänker ta den... Men det är för att jag inte vill förlora min son än... Men jag måste försöka sätta mig in i deras situation. För om jag var där så har jag ingen aning om hur jag skulle tänka...

2009-10-19 @ 11:33:34
Postat av: Johanna å samuel

Ja tycker att du tänker rätt Malin... Det finns många som kan dö av svininfluensan... Som Samuel... Om han åker på den så får vi säga hejdå te honom... Har svårt att sätta mig in hur folk kan skita i å ta den... Med tanke på dom i riskgrupperna... Men det är väl för att jag befinner mig där jag är i familjesituationen... Jag måste erkänna att jag blir både arg, frustrerad, rädd å ledsen på dom som inte tänker ta den... Men det är för att jag inte vill förlora min son än... Men jag måste försöka sätta mig in i deras situation. För om jag var där så har jag ingen aning om hur jag skulle tänka...

2009-10-19 @ 16:52:41
Postat av: Linda

Bra Malin att du tänker att ta den! Jag kommer själv att vaccinera mig och det gör jag framförallt för att jag själv befinner mig i riskgruppen. Sedan finns det allt för många i omgivningen som faktiskt kan dö av att kanske JAG smittar dem. Det vill inte jag ha på mitt samvete. Jag tar hellre det där extra kvicksilvret.

2009-10-19 @ 17:17:35
Postat av: Maria

Jag tycker absolut att man ska ta den! Om inte för sin egen skull, så för andras skull! T.ex. för min skull... ;)

Om så många som möjligt vaccinerar sig så är ju risken mindre att smittan sprids.

Det är här med kvicksilver är ju lite löjligt faktiskt... Det är t.ex. mer kvicksilver i en barnmatsburk än vad det är i sprutan! Och kan man ge sina barn den maten så kan man väl ta sprutan oxå?!

Ja, lite av mina tankar... Jag var ju o tog sprutan i torsdags o ska ta den andra om 2½ vecka. Allt för min egen o bebisens skull!

2009-10-19 @ 19:46:09
Postat av: Johanna å Samuel

Ja tycker att du tänker rätt Malin... Det finns många som kan dö av svininfluensan... Som Samuel... Om han åker på den så får vi säga hejdå te honom... Har svårt att sätta mig in hur folk kan skita i å ta den... Med tanke på dom i riskgrupperna... Men det är väl för att jag befinner mig där jag är i familjesituationen... Jag måste erkänna att jag blir både arg, frustrerad, rädd å ledsen på dom som inte tänker ta den... Men det är för att jag inte vill förlora min son än... Men jag måste försöka sätta mig in i deras situation. För om jag var där så har jag ingen aning om hur jag skulle tänka...

2009-10-19 @ 22:21:47
Postat av: Anna S

Jag tycker du tänker helt rätt Malin, tycker inte att det finns någon bra anledning till att inte ta den faktiskt...

2009-10-20 @ 21:47:42
Postat av: Anonym

Jag kommer att göra som du, ta sprutan. Finns inget att tveka på

2009-10-30 @ 18:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0