Gamla saker

Fick ju en fråga i en kommentar från Jennie igår:
"VAR ligger "snyggheten" i gamla saker?"

Kunde inte låta bli att fundera lite över detta...

Vad man tycker är fint är ju alltid individuellt från person till person. Och precis som med kläder och annat så går det ju mode även i inredning. Just nu verkar det vara mode med loppis och gamla saker. Jag har ju inget gammalt hem där det passar med "gammaldags stil" rakt igenom, men lite detaljer och loppisfynd är alltid kul.

Jag har alltid tyckt om gamla saker, second hand etc. Varför?
1. Gillar tanken på att sakerna har en historia, det är lite spännande att tänka på vad grejerna kan ha varit med om "tidigare i livet".
2. Tycker ofta gamla saker (speciellt möbler) har  bättre kvalitet än nyproducerade.
3. Köper man nåt på t.ex. auktion så är chansen att man får något unikt större än om man åker till Ikea och köper en byrå som "alla andra" har en likadan.
4. Det är BRA med återvinning, för miljö inte minst.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Tack Malin, nu kan jag tänka i andra banor! Att sakerna har en historia, så har jag inte tänkt förut.

Måste kanske förtydliga mig lite: När jag kommer in i ett hem med gamla saker så tycker jag hemmet är fint, men om jag bara ser en sak, en bild, så har jag svårt att se att den är fin.

2009-05-17 @ 08:36:28
URL: http://tvabarnsmammansblogg.se
Postat av: Christina

Jag tycker inte att gamla saker är snygga... De är VACKRA! Givetvis inte allt men just de där grejerna jag vill ha. Jag tycker att gamla grejer påminner mig om när jag var liten och var hos mormor & morfar & i Björby. De påminner mig oxå om alla Astrid Lindgrens miljöer. Är en nostalgisk fjolla... typ. Ha, ha!

2009-05-17 @ 12:58:26
URL: http://kvarnhia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0