Unga genier

Såg ett program om "överintelligenta" barn - 2 år och nio månader och medlem i MENSA, vad sägs om det?! 
I programmet visades många olika barn med deras familjer. En dal föräldrar gnuggade barnen nåt så otroligt, men som jag fattade det bara på deras "specialämne" (någon var extra duktig på schack, nån i matte, nån på piano etc). Fick mig att fundera lite...

Vi diskuterade ofta under min lärarutbvildning detta med att hoppa över en klass i skolan. Känns ok om man är "äldre" även i sitt sätt att vara och dessutom överlag i de flesta ämnena. För hur blir det för dessa unga genier (som i Tv-programmet) om du är superduktig i matte, men inte har någon social kompetens!? Skulle kanske välja att gnugga de kunskaper som de INTE är lika duktiga på istället för det de redan kan.  Eller jag vet inte. Det är svårt det där...

Kommentarer
Postat av: Christina

När man bor som oss handlar det inte bara om att hoppa över en klass för att man är duktig. Visst kan det vara bra rent kunskapsmässigt men socialt? Det är lätt att glömma bort vad som händer när barnet slutat 9:an och ska börja på gymnasiet. När man måste flytta hemifrån och stå på egna ben behöver man nog ha sina år i ryggen. Ett år kan göra stor skillnad.

2009-01-21 @ 20:58:21
URL: http://kvarnhia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0