Konsten att sova gott

Har ALDRIG (inte ens när jag var höggravid) haft problem att sova. Läste ganska mycket om feng shui för X antal år sen. Sovrummet är faktiskt ett av de få ställen i vårt hem där det oftast inte är TOTAL kaos. Om jag har mitt "feng shui-tänk" att tacka för den goda sömnen eller inte, det får man ju tro vad man vill om. men av nån anledning kommer jag fortfarande ihåg en hel del från just sovrumstipsen och har försökt hålla ordning i sovrummet.

Skulle aldrig ha speglar eller dator/tekniska prylar i sovrummet. Har visserligen sträckt mig till en liten TV, men den står bakom en stängd dörr i garderoben. Har inget skrot under sängen, och sängen står vänd så att man ser vem som kommer in genom dörren.

Detta och lite annat som man kan tänka på i sovrumsinredningen:
(utdrag ur "Röj och Rensa" av Stina Strandberg, Hämtat från Bokus)

"Tysta och mörka sovrum är de bästa för sömnen. Enligt feng shui ska sovrum

vara målade i rött om de som sover där befinner sig i de första åren av

sitt förhållande, annars i aprikos eller rosa. Undvik att ha datorn eller andra

tekniska apparater i sovrummet eftersom de avger strålning långt efter att

de slagits av.


Pioner sägs främja kärlek. Du behöver inte ens ha levande blommor - en

tavla kan fungera minst lika bra. Ju större bild desto bättre!


Att ha saker i par är också ett hett kärlekstips enligt den österländska

läran. Bilder på barn och släktingar ska man däremot undvika i sovrummet

eftersom det sägs dränera den erotiska energin.


Ställ sängen så att du kan se den som kommer in i rummet, en position

som inom feng shui kallas för "kraftpositionen" och ger den som sover

lugn.


Sovrum blir ofta avstjälpningsstationer eftersom de är lätta att stänga

dörren om när man får gäster och ofta inte innehåller så många fler möbler

än en säng och kanske någon bokhylla. Det är inte särskilt rofyllt att somna

och vakna upp till kartonger och kassar med saker, så kompromissa inte

bort sovrummet som en plats för vila!

Två små byråer som nattduksbord på varsin."


Kommentarer
Postat av: Mikaela

ja! Jag såg på något sånt repotage på MTV för typ ett år sedan, och flyttade om lite, vände sängen så att jag hade koll på både vilka som kom in genom dörren, och såg ut genom fönstret, och då sov jag mycket bra, nu ser jag bara dörren, sover kanske inte lika bra, men det ser bättre ut nu iallafall. jag kan ju säga att jag har både dator/tv/spegel i mitt rum. Men jag kan ju säga att blommorna, djuren och alla jordnära toner i rummet väger upp det ;)

2009-02-17 @ 20:58:09
URL: http://miccit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0