Falukorvslåda

Jag har som sagt var fått tillbaks lite inspiration för att laga mat igen. Här är ett recept som jag använde (och gjorde om lite såklart... Gillar inte ananas så de uteslöt jag, hade ingen Cantadou så jag tog grädde.)
Betyget blev "mycket, MYCKET godare än vanlig ugnstekt falukorv!". Vilket i och för ssig inte säger så mycket eftersom maken inte är speciellt förtjust i det. Men det var himla gott! :)
 
"450 g falukorv
1 äpple
1 msk smör
1-2 gula lökar, rätt små
10 ananasringar
10 cocktailtomater (dvs ca en halv ask)

1 burk Cantadou Vitlök och örter (125 g)
2 dl vatten
2-3 vitlöksklyftor
400 g krossade tomater
2 msk paprikapulver, starkt
2 msk tomatpuré
1 krm cayennepeppar
1 köttbuljongtärning
2 msk mango chutney (kan uteslutas eller ersättas med ananasjuice)
 
Skala och strimla/skiva äpplet. Gör samma sak med löken. Skiva falukorven och stek i smöret i en stekpanna. . Lägg hälften av korvskivorna underst i en medelstor ugnsform och lägg på äpple och lök. Lägg resten av korven över och lägg på ananasringar och halverade tomater.

Såsen: Sätt på en kastrull och lägg i cantadou'n och vatten. Pressa i vitlök och använd en visp för att osten ska "smälta" helt. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra i några minuter. Smaka av med salt, peppar och gärna lite oregano. Här tycker jag att såsen alltså kan vara lite åt det söta hållet, för det är så man (vi) brukar göra.

Slå på såsen på falukorvsbädden och låt gärna stå och gotta till sig ett tag. Sätt sedan ugnen på 200 grader och låt stå i mitten av ugnen i ca 45 minuter tills den har fått fin färg. Eftersom det är rå lök i bör man inte skynda på den med högre värme. Jag serverade detta med rostade potatisskivor (olivolja, rosmarin, salt och peppar) samt en sallad. Det går även bra med ris, pasta eller vad du gillar mest"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0