Gravidmagar - allas egendom?!

Läste en artikel igår (i ett gammalt nr av MAMA) och tänkte att "just så är det faktiskt".

"Ingen går fram o klappar främmande människor på magen, men med gravida är det plötsligt fritt fram... "

Jag som inte är speciellt fysisk av mig (kramas t.ex. inte spontant med folk som inte står mig väldigt nära) trodde att jag skulle tycka detta var jättejobbigt. Men det är faktiskt ok. När jag var gravid med Lilleman hade jag tur som hade en svägerska som ett par år innan hade "banat väg" genom att tydligt förklara att det INTE var ok att känna o klappa på magen utan lov. Så alla våra närmaste hade redan koll på "reglerna" - tack för det J! ;)
Denna gången (kommer faktiskt inte ihåg hur det var sist..) är det inte alls många som velat klappa/känna. Och om de gjort det så har det känts helt ok. När magen väl blev så stor att "alla" kunde se att det var en gravdmage, så var jag mest stolt över den.

"Folk tycker verkligen att det är helt ok att säga vad som helst till någon som är gravid. Rätt oförskämt egentligen"

Ja, visst är det många som kommenterar magen. Ibland är man jättestor, ibland pytteliten, ibland har man växt supermycket, ibland inget alls. Men jag tror inte att folk kommenterar magen av illvilja - även om man inte skulle komma på tanken att kommentera en ickegravid på det sättet. En del gravida kan säkert ta illa upp av att höra "Guuud, så stor du har blivit" etc etc. Själv är jag såpass trygg i mig själv att jag väljer att ta till mig det som känns positivt, resten sållar jag bort. Men både jag och den som skrev artikeln är i alla fall överens om att bästa kommentaren alla kategorier är:
"- Vad fin du är" (Fick jag för den delen höra så sent som idag!)
Det räcker.
Det värmer, oavsett om man är gravid eller inte! :)

Kommentarer
Postat av: Anne

Jag håller med dig. Jag gillar inte heller att folk tar på min mage eller så, men jag tyckte inte att det var så farligt. Inte alls många som gjorde det utan att fråga, och isf bara de närmaste. Tyckte inte att främmande människor kom fram och tog på magen som en del säger.

Och angående kommentarer så VET jag ju att om de sa "tjockis" så menade de ju magen och inte hela jag, men ändå, man kan ju välja hur man säger och vara försiktig, för en del kan ju ta väldigt illa upp.

2011-04-19 @ 17:38:28
Postat av: Elin Branhammar

Jag skulle nog DÖDA den som vågade sig på att ta på min mage om jag var gravid. Jag har verkligen svårt för fysisk kontakt, och i alla fall känns det som att det borde vara ännu värre med en liten i magen...

2011-04-19 @ 19:05:08
URL: http://www.branhammar.se
Postat av: Jennie

Varsågod, det var så lite så ;)

2011-04-19 @ 21:07:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0