Killar, killar - varför blir det alltid så?

Jag är av den åsikten att tjejer och killar ÄR (och borde få vara det också) olika från start, genetiskt alltså. Men sen är jag också helt övertygad om att omgivningens inställning, värderingar, bemötande etc medverkar MASSOR till hur våra pojkar/flickor formas. Jag verkligen hatar detta med att tjejer ska vara tysta snälla och söta, medan toleransen mot killarnas stök och bus är betydligt högre!

Jaja, spännande är det i alla fall hur vi omedvetet bemöter tjejer/killar olika. Hörde talas om en förskola där man var ganska övertygade om att man gav killar och tjejer samma förutsättningar. MEN när de blev filmade visade det sig att man använder olika tonfall, ordval etc när man pratar med tjejer/killar. Bara en av de omedvetna signaler som nog de flesta av oss ger våra små.

Som sagt var, jag tycker att tjejer och killar ska få vara olika. Men de ska få MÖJLIGHET att själva välja och inte stoppas in i ett fack som "gullig" bara för att de är tjej, eller "tuff" bara för att de är kille. Så tycker jag...

I alla fall, det jag egentligen ville visa, var vilka två böcker som "råkade" bli bland de fösta som vi läst för lilleman på kvällarna:


Och inte fick han nån docka i julklapp, men han fick en massa bilar. Hm... Varför blir det alltid så här?! Nu har vi i alla fall köpt en docka till lilleman. Så att han får möjligheten att själv välja menar jag:).

Kommentarer
Postat av: Maria

Teo fick en docka i julklapp av sin mormor, men den är han inte ett dugg intresserad av... ;)

2009-01-25 @ 14:10:45
URL: http://mariairansby.blogg.se/
Postat av: Elin

Att han inte fick nån docka i julklapp berodde på mig... Tyckte han skulle ha en mörkhyad docka, men de var alla från 3 år och uppåt med en massa småpiller till..Så de fick inte mamma köpa...

2009-01-25 @ 18:55:22
URL: http://litenelin.blogspot.com
Postat av: Jeanette E

kanske är dom olika redan från födseln, kanske inte... Men jag vet att Mollys absoluta favoriter är sina bilar och lastbilar, på tv är det Rorri racerbil som gäller, och nya intresset är dinosaurier (som många anser är pojkigt) och hon har såklart även tillgång till dockor o dyl med. Men bilarna vinner varje gång:-)

2009-01-25 @ 19:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0