Dr Phil och finanskrisen

Råkade slå på TVn när det var Dr Phil häromdagen. Går väl i princip varje dag (?), så trots att han är lite av min idol så brukar jag faktiskt inte titta "planerat" på programmet. Ibland är innehållet så där väldigt amerikanskt, men oftast är han ju sååå klok. Tänk att kunna bli så stor av att vara rak och ärlig mot folk! Ofta tycker jag dessutom att hans åsikter bara är sunt bondförnuft! Men jag vet, det som är "vanligt folkvett" för mig är något helt annat för andra. Annars skulle han ju inte ha något att göra program om...

I alla fall så fastnade jag för en av historeirna i den dagens program. Det var en ganska vanlig familj som var i svår ekonomisk kris. Dr Phil gav bla dessa allmäna råd om ekonomi:

Det finns inga fasta utgifter! Ofta när man går igenom sin ekonomi så ser man vissa utgifter som fasta (typ hus, bil etc). men har man inte råd att ha hus så får man sälja huset och flytta till lägenhet. "Har ni inte råd med bil, sälj bilen och köp en cykel!" (funkar ju inte här i skogen, men ändå..)

En fast inkomst är inte heller fast - Även om man har ett jobb med en inkomst finns det mer att göra för att dra in pengar till hushållet menade Dr Phil. Hemförsäljning, entreprenad, extrajobb osv. Visst, det är nog mest fantasin som begränsar oss. Och tiden kan jag känna...

Man ska alltid ha en plan! Som han sa, att tidigare levde man på en inkomst och hade den andra inkomsten som "extra". Nu lever man upp bådas inkomster och har ingen plan för vad man ska göra om den ena blir sjuk eller arbetslös.

Han gav fler råd, som jag inte kommer ihåg exakt hur de var.
Men dessa fastnade hos mig.
Han får allt att låta så enkelt och så bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0