Graviditetspenning

citat från brevet jag fick från försäkringskassan idag:

"Av de domar som avgjorts i högre instans rörande rätten till graviditetspenning utvisar att förskolläraryrket inte ansetts tillräckligt fysiskt ansträngande"

"Försäkringskassan ifrågasätter inte att du har ett fysiskt ansträngande arbete men det anses inte tillräckligt fyssikt krävande för att graviditetspenning ska kunna beviljas"

Nä, det var ju just därför jag inte hade så stora förhoppningar om att få det beviljat. Även om jag tycker att det är helt idiotiskt att vi inte anses ha ett "tillräckligt fysiskt ansträngande" yrke medna det enligt vad jag hört är betydligt enklare att få graviditetspenning (det som tidigare hette havandeskapspenning) inom t.ex vården. Förstår inte riktigt skillnaden men..

I nästa mening står även:
"Varje ärende bedöms från fall till fall"
Lite motsägelsefullt, eller?

"Vid många tillfällen under dagen har du tunga lyft."
Längre ner i brevet:
"Rätt till graviditetspenning finns bara när kvinnans arbetsuppgifter innebär fysisk ansträgning utöver det vanliga. De faktorer som då särskilt ska beaktas är om arbetet förekommer tunga lyft..."

Ja, så fortsätter brevet...
Kan bara inte låta bli att bli irriterad. Efter att jag skickade in ansökan så har både barnmorskan och läkaren - så sent som idag - uttryckt att jag inte SKA jobba. Så jag ska nog faktiskt bestrida beslutet o skicka med intyg från dem. Även om jag nästan hade bestämt mig innan jag fick brevet att jag skulle ge upp och ta semester istället om jag inte blev beviljad grav.penning... Kanske ska sätta mig ner och skriva ihop en överklagan när jag fortfarande är lite irriterad!.. ;)



Kommentarer
Postat av: Maria J

lite motsägesefullt brev tycker jag. Vad surt!!! Överklaga du, du har INGET att förlora! Och det är ett ansträngande jobb!!!!!

2011-04-13 @ 20:39:05
Postat av: Petra

Överklaga!! Va fasen... en som inte jobbar med barn, men som har barn hemma har ju t.ex hur många lyft som helst under en dag, så hur många lyft har inte en som jobbar med barn!?!?! Nä, ibland blir man bara sååå arg å irriterad på denna FK!! Stå på dig Malin!!

2011-04-13 @ 23:19:49
Postat av: Anonym

Jag blev nekad när jag väntade Linnea trots att jag då jobbade med vuxna som var rullstolsburna så överklaga . Jag gjorde det och fick rätt håller tummarna. Åsa

2011-04-14 @ 07:25:28
Postat av: Mia

Stå på dig och överklaga för tusan! De ifrågasatte ju mig... som arbetar i livsmedelsbutik... Det skulle skickas in kompletterande uppgifter till höger och vänster. De ringde till och med upp arbetsgivaren och ställde frågor efter att de fått in alla uppgifter SKRIFTLIGT! Hoppas det löser sig för dig!

2011-04-14 @ 18:03:37
Postat av: Anonym

När jag var gravid jobbade jag på Konsum i S-bäck, då var motivationen ungefärligen densamma och där var det banne mig tunga lyft m.m så man kan ju undra vem som beviljas havandeskapspenning

2011-04-14 @ 20:53:00
Postat av: helena

Hej trillade över dig blogg nu för att jag är själv förskollärare och har precis fått avslag på min grav.penning av precis samma anledning som du. Blev både arg och ledsen när jag läste det. Sitter nu och försöker knåpa ihop en överklagan men vad fasen ska man skriva... tänkte att du kanske kan komma med några tips eller råd.

2011-04-25 @ 21:46:11
URL: http://helenawiklund.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0