Fannys örtkyckling

Ytterligare ett nytt favoritrecept från www.kostradgivarna.se

 

4 stora kycklingklubbor

1 zucchini i bitar

1 röd lök i klyftor

2 paprikor i bitar

15 svarta oliver (eftersom varken jag eller maken gillar oliver så uteslöt jag det...)

7 vitlöksklyftor

2 tsk salt

Svartpeppar

1 msk timjan

2 tsk rosmarin (hade ingen rosmarin, tog viltkrydda istället och det funkade! :)

2-3 dl vitt vin

0,5 dl olivolja

200 g fetaost

 

Sås: Bearnaise

eller smaksatt Creme Fraiche (jag blandade creme fraiche, tomatpure´ och pizzakrydda - jättegott till kycklingen)

 

Sätt ugnen på 200°. Smörj en långpanna och lägg i grönsaker och kycklingklubborna. Lägg oliver och vitlöksklyftor. Salta, krydda rejält och häll på vinet. Sätt in i ugnen i en timme. Ta ut och ringla över olivolja och strö över fetaost. Sätt in någon minut till.

 

Ris till barnen och maken. Eftersom jag även stekte champinjoner o hari covert till så åt jag "bara" grönsaker till, mycket godare än torrt ris! ;)

 

Mmmm, riktigt gott var detta. Behöver planeras lite eftersom det ska stå i ugnen en timme, men för övrigt väldigt enkelt!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0