Kärlek och stålull

Av: Lisbeth Pipping

Kärlek och stålull : om att växa upp med en utvecklingsstörd mamma

Info från Adlibris:
"I KÄRLEK OCH STÅLULL skildrar Lisbeth Pipping på ett personligt och levande sätt sin uppväxt med en utvecklingsstörd mamma, en svårt alkoholiserad pappa och två småsystrar. Läsaren får ta del av en barndom i misär, bristande omsorg och kärlekslöshet. Men boken förmedlar ändå hopp och optimism. Trots svårast möjliga utgångsläge kunde hon vända sina villkor och skapa sig ett bra liv."

Citat som jag hämtat från boken:
"Det var uppenbart att min mamma hade svårt att sköta våra kläder och min fröken i mellanstadiet ringde socialen och sa bland annat att Margit skulle vara hjälpt av att ha en tvättmaskin i lägenheten. svaret blev att det var ingen bra ide´ , för Margit kunde inte sköta en tvättmaskin. När jag som vuxen läser socialtjänstens anteckningar undrar jag hur man tänkte, hur man resonerade kring familjens behov. Min mamma kunde inte sköta en tvättmaskin, så hon fick aldrig någon. men oss tre flöickor fick hon sköta själv. Hur är det möjligt?"

En riktigt stark o tänkvärd bok. Helt klart läsvärd!


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Suck, men suck! Vad idiotiskt att inte ge henne den mest lättskötta tvättmaskinen som finns och faktiskt lära henne genom ordentliga instruktioner. Och ännu mer idiotiskt att inte hjälpa familjen med skötseln av barnen. :-(

2012-05-03 @ 11:50:46
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: Matilda - FOTOBLOGGARE ♥

svar: ja jag älskar det objektivet, speciellt med den låga bländaren, ja :) Jag gillar att fota typ allt! Och EF 50mm f/1.8 II är superbra till allt! Speciellt till porträtt tycker jag :)

2012-05-03 @ 17:35:25
URL: http://matildasbilder.webblogg.se/
Postat av: Veronica

Har använt mig av denna bok i mitt jobb. Hur barnen fick vara kvar förstår jag inte...

2012-05-04 @ 21:12:24
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: Christina

Tack för påminnelsen. Jag har tänkt läsa boken men glömt bort den. Sökte på biblioteket dirr men den fanns inte som e-bok... irriterande. Jag vill läsa nu. :)

2012-05-04 @ 22:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0