Vanor och ovanor

Jag inbillar mig att jag har rätt bra vanor. Jag sover, äter o motionerar "lagom".

Men.. När jag tänker efter så har jag ett ganska osunt förhållande till mat och SPECIELLT till sötsaker och annat nyttigheter. Jag äter ofta mackor och annat krafs mest hela kvällarna. När jag äter godis så äter jag tills det är slut. Alltid.

Efter nyår har jag inte ätit varken mjukt bröd eller sötsaker alls. Dels för att jag inte kan "äta lagom" och dels för att magen ska må bättre. Vet inte riktigt vilken gång i ordningen jag påbörjar denna "avgiftning". O varje gång mår magen så mycket bättre. Men liiite godis måste man ju kunna äta. Men det är ju just det jag inte kan. Så vi får väl se hur det går den här gången

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag tycker också att man ska äta lite godis, glass och kakor varje vekcka. Kanske helst bara en eller två gånger om man ska vara noga och om det är ganska mycket varje gång, men inte skippa det helt.



Jag äter choklad varje dag i perioder men kanske bara 3-4 bitar och vill gärna ha något sött efter maten. Det kan räcka med en pepparkaka eller en godisbit eller två. Det är inte så mycket tycker jag i alla fall. Men glass vet jag att jag vräker i mig. Jag kan äta en halvliter och mer rakt av. Om jag inte tänkte att det är onödigt så skulle jag äta 1 liter eller 2.



När du använder ordet "avgiftning" undrar jag om du upplever att du är sockerberoende?? Om man är det är det ju jättesvårt att låta bli socker, man blir ju arg om man inte får godis. Jag var sån förut ett tag att jag bara måste ha något sött. Jag kommer i håg en gång när jag hälsade på brorsan och satt och hoppade i soffan av godissug och fick springa ut till vår bil och hämta och sedan blev jag lugn. Nu mer är det inte på det viset. Jag äter något gott när jag blir sugen och är jag inte sugen så låter jag bli.



Men äter du en hel 100g/200g chokladkaka på en gång? Eller ett helt paket kakor? Eller är det inte så stora mängder egentligen du menar? Om det är STORA mängder så kan du kanske se till att bara ha "portionsstorlekar" hemma? Ett tips bara. :-) Och om du köpt nåt godis som inte är särskilt gott men som ändå slinker ner bara för att det är sött, pga sötsuget, släng det bara. Jag slängde ett halvt paket äckliga kakor i går. Jag gav Grace en, smakade på en och konstaterade att de fortfarande inte smakade något mer än socker.



Mackor äter jag många också, mellanmål, kvällsmål, men vad ska man annars äta brukar jag tänka? :-) Havregrynsgröt ibland, jag kokar så mycket på morgonen så jag kan värma upp på kvällen. :-)



Det syns inte på dig att du äter en massa godis i alla fall!!!



Oj, vad långt jag skrev förresten.

2012-01-05 @ 21:06:03
URL: http://www.linneabrun.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0