Snabblimpa (två varianter)

1 limpa
(eller 2 små som jag gjorde - i Ikeas formar som är mindre än de andra)

4 dl grahamsmjöl
½ dl rågkross
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½tsk salt
4 dl filmjölk
2 msk sirap (tänker jag minstka ner på/utesluta nästa gång för jag tyckte det smakade för sött)

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa formen/formarna.
Blanda mjöl, kross, bakpulver, bikarbonat och salt i en bunke.
Tillsätt filmjölk och sirap.
Rör om.
Rör ner smaksättning - jag delade degen i två och valde att ha i 1 dl riven morot i den ena delen och 1/4 dl solroskärnor + 1/4 pumpakärnor i den andra.
Häll smeten i formen/formarna och grädda genast i ca en timme (40 min räckte för mina pyttelimpor).
Stjälp upp brödet och låt svalna under bakduk.

Inte det vackraste brödet kanske, men riktigt gott nygräddat i alla fall.
(bakpulverbröd är inte särskilt hållbart, så frys in det som inte går åt)
Ett nytt lättfixat favoritbröd som jag säkert kommer göra fler ggr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0