En riktigt ful påsktårta

Smeten var den godaste någonsin.
Glacyren stelnade knappt och den färdiga tårtan blev ful, otroligt mäktig, men väldigt god (om jag får säga det själv ;).



Grundreceptet hittade jag här:
http://blogg.alltommat.se/smaskens/2011/04/19/en-riktig-pasktarta/

Jag modifierade receptet liiite:
KAKAN:
150 gram smör
200 gram mörk choklad, 70%
4 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljpulver (gillar det mycket bättre än vaniljsocker...)
0,5 tsk salt
1 dubbeldaim i småbitar (om jag ska göra den igen ska jag ha i MYCKET mer ;)
2 msk kakao
30 gram vetemjöl (cirka 0,5 dl)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret. Tag det från plattan, bryt ned chokladen och låt den smälta i det varma smöret.
3. Vispa ägg, socker, vaniljsocker och salt pösigt. Rör sedan ned smörchokladblandningen.
4. Sikta över mjölet och vänd ned det i smeten.
5. Blanda slutligen i de hackade valnötterna.
6. Häll smeten i en smord springform; jag brukar sätta fast bakplåtspapper mellan botten och kanten och pensla det med smält smör.
7. Grädda kakan på 175 grader i 25- 30 minuter, beroende på hur vid form man använder. Provstick för säkerhets skull efter 25 minuter; kakan får inte bli torr.

När jag skulle göra glacyren så funkade inte internet, så jag fick improvisera lite:
smält 1 msk smör (Bregott var det näsmaste riktigt smör som jag hade i kylskåpet) tillsammans med 1 dl grädde.
Hacka 100 g mörk choklad och låt den smälta i smör/gräddblandningen.
Ha i rivet skal och saft från en lime.
Ha i flossocker tills glacyren får önskad konsistens.




Kommentarer
Postat av: Jennie

Den var jättegod!

2012-04-08 @ 12:13:37
Postat av: Elin

Men- den ser ju JÄTTEFIN ut ju! Och sjukt god!

2012-04-08 @ 20:42:26
Postat av: Linnéa

Tycker inte den var ful! Riktigt härligt smaskig ser den ut!

2012-04-11 @ 15:10:36
URL: http://www.linneabrun.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0