Norge är ett roligt land

(ja, även ganska lugnt.. Roligt på norska = lugnt för er som inte vet ;)

Glada, trevliga människor överallt - förutom killen i kassan på Kiwi just i förrgår då. Men han kanske bara var blyg...
SUPERbilliga blöjor - ca 15 svenska kr istället för ca 50 kr för ett paket, helt galet ju!
Nära o bra - en knapp timmes bilfärd för lite shopping är inte långt för oss som bor i skogen.
Mycket gott att äta:
Billiga räkor - 79 Nok för 5 kg!
God choklad - Fyrklöver såklart:)
Norskbröd - Loff, Kneip o lompe fick vi med oss hem.
Bacongull - såå gott, men fastnar i halsen (kan INTE vara så att jag är för glupsk väl?! ;)

MEN...
Norskarna är verkligen inte internationella när det gäller betalkort! Vi har varit på Dominikanska, i Tunisien och i USA o kunnat betala med Visakorten. Men åker man 7mil bort, till NORGE så fungerar det inte! De har sitt eget system och på många ställen kan man varken använda Visa eller Mastercard. På Biltema (som väl ändå är svenskt!) slutade det med att vi struntade i att handla. O fikat köpte vi för svenska kontanter, med hutlöst dålig kurs!

Kommentarer
Postat av: jeanette

alltid kul att åka till norge och handla, det gör jag ofta :-) men på kiwi på Magnor har det aldrig varit några problem att betala med mitt vanliga visa kort, konstigt att dom har olika system på samma kedja.

2011-05-22 @ 15:42:27
Postat av: maria j

du får lov att ta ut kontanter i bankomaten så har så slipper du växlingskursen flera ggr.:)

så de hade räkor nu?? var slut när jag var iväg. Synd tyckte min man. men visst är det härligt att åka iväg en sväng då o då. o bacongull är GOTT!

2011-05-22 @ 17:31:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0