Är jag en dålig mamma som lämnar barnet skrikande på förskolan?

Läste i en blogg att hon lovat sig själv att aldrig lämna ett gråtande barn på förskolan. Hon dömde ingen annan som gör det, men det fick mig ändå att fundera. Som förskollärare vet jag att det är näst intill oundvikligt, det kommer perioder under barnens förskoletid som de är svårare att lämna o förmodligen kommer de att gråta flera än en gång när man lämnar dem. Och jag vet ju också att det i 99,9 % av fallen går FORT över.

Ändå var det med en klump i magen som jag åkte ifrån en smått hysterisk Storebror på förskolan idag.
Hade väl anat att det skulle bli lite kämpigt när jag skulle börja lämna. Det är ju nästan alltid pappa som lämnar på morgonen o nu vet han ju dessutom att vi är hemma, Lillasyster och jag. Men han var så inställd på att han skulle till förskolan idag o det var inte förrän vi skulle säga hejdå som han började proterstera lite. "Jag vill inte vara här. Jag vill vara med dig." (bara DET gör ju ont att höra..). Men han tog fröken i handen o vi sa hejdå utan gråt. Så lyckades han gå runt huset o se mig när jag gick o satte mig i bilen. O blev  hysterisk. Han klättrade på staketet o storskrek. Jag fick verkligen stålsätta mig för att inte hoppa ur bilen o ta med honom hem.

Jag VET ju att jag inte är nån dålig mamma bara för att jag lämnar honom där, gråtande men i en trygg famn hos en välkänd fröken.
Jag VET ju att det går över supersnabbt.
Jag VET ju att han har superkul på förskolan.
Jag VET ju att han behöver aktiveringen som han får där.
Ändå gjorde det så ont i hjärtat.

När jag kom ut i bilen satt dessutom Lillasyster o gallskrek (hon sov när vi gick in o jag ville inte krångla ut henne ur bilen o riskera att väcka henne). Ibland känner man sig bara så hemsk :(.


Ringde till förskolan efter 20 min o då var allt "precis som vanligt". Även om jag i princip redan visste det, så var det bara skönt att få höra att det gått fort över. Skönt astt slippa tänka på det resten av dagen...

Kommentarer
Postat av: Maria J

Vet precis hur du har det. Därför tänkte jag att lillebror kunde vara hemma med mig när jag gick på föräldraledighet. Men fick problemet att han gallskrek för att han inte fick vara kvar på föskolan... Så han fick börja tillbaka igen.. Och om det gör ont i mammahjärtat så är det ju en så enkel sak att bara ringa o höra hur barnet har det. det är rätt skönt.Då får man ju veta och slipper fundera o själv må dåligt. Det rätt skönt när det är bra o kunnig personal på förskolan också:) Och de här protestperioderna går ju över dessutom.

2011-05-23 @ 13:05:52
Postat av: Anne

Jag läser ju också samma blogg och funderade, precis som du, på det hon skrev. Jag tänkte också att det GÅR ju inte, det händer alla barn. Häromdagen var det en av de störta fritidsbarnen som var ledset och det har han aldrig varit innan. Och det GÅR ju över direkt. Men hon fick mig ändå att fundera.. Men det är väl olika barn med. Vi säger ju alltid att det är bättre att lämna snabbt om barnet är ledset, för det går då snabbare över. Men hon tycker ju att man ska gå in och vara med en stund. Min erfarenhet säger att det då tar mycket längre tid innan barnet blir glad igen om föräldern stannat kvar och lekt.. Ja, det är inte lätt. Än så länge har jag inte detta problem med Mira eftersom hon är med mig. Men hon var faktiskt ledsen förra veckan när jag skulle åka med de som ska börja förskoleklass till hösten till skolan och hälsa på. Jag fick ju bara gå, det fanns ju inget annat. Och det GÅR ju bra. Du är INGEN dålig mamma! Och det vet du ju. :)

2011-05-23 @ 18:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0