Aktiva barn

Älskade unge!







Så frågvis, så kunskapstörstande, så klurig.

Men ALDRIG stilla.

Det är jobbigt att vara förälder till ett aktivt barn.
Vi jagar, tjatar, förmanar...
Vet inte hur många ggr jag sagt:
- Kan du inte sitta stilla en stund...
För att i nästa stund inse att han faktiskt inte KAN sitta still.
Det gör mig orolig.
För jag VET att han lyssnar o tar in massor av information trots att han röjer runt hela tiden. Men i skolan (och förskolan) är ju faktiskt kravet att barnen ska sitta still. För att det ska vara genomförbart med undervisning i stor grupp, jag vet (verkligen!). Men de här barnen som inte KAN vara stilla, som behöver lära sig genom att göra, eller helt enkelt lära sig/lyssna samtidigt som de gör något annat. De barnen har det tufft. De passar inte in, anses som jobbiga och störande. I alla fall av många i skolans värld. Det gör mig lite orolig inför framtiden...


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ta inte ut oron i förskott, han kanske blir helt annorlunda i skolan och klarar att fokusera sin energi på ett annat sätt än idag.

2011-07-01 @ 07:53:34
Postat av: Elin

Jag håller med Åsa- Då har han andra barn runt sig också. Plus att han är lite äldre.



Plus att skulle det bli så "illa" får ni försöka hitta på svårare och mer stimulerande skoluppgifter- tror jag har hört någonstans att det blir extra svårt när uppgifterna är enkla...?



Men ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt han kan vara stilla. Med rätt stimulering som sagt (sitter ju jättestilla och fint om han han käkar en glass med moster tillexempel ;)

2011-07-01 @ 09:15:39
URL: http://www.branhammar.se
Postat av: Margit

Mer matematik i skogen och mindre sitta i bänken kan man ju hoppas på i framtiden.

2011-07-01 @ 15:54:18
Postat av: Helena

Jag VET vad du menar Malin... men det viktigaste i livet är att låta barnen få vara lyckliga oavsett hur de är och vilka krav man har på dem!!



Läste en dikt för en tid sen av Jonas Gardell.

" När jag var liten kunde jag trolla.

Jag kunde göra underverk,

läka sår och gå på vattnet,

färdas obegränsat i tid och rum,

jag hade makt att förvandla världen

eller skapa en ny.

När jag var liten kunde jag trolla.

Det var innan de lärde mig

att jag inte kunde."



2011-07-06 @ 22:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0