Fin ska man vara!

VARFÖR är det så fruktansvärt viktigt att vara fin? O VARFÖR måste vi pränta in i ungarna att det viktigaste av allt, det är att vara just FIN?! För det gör vi faktiskt. Väldigt ofta är bland det FÖRSTA vi (jag också) säger till ett barn som vi träffar:
-Så fin du är idag!
-Vilken fin tröja du har!
Etc etc.
Undrar hur många ggr bara de senaste dagarna soim jag hört mig själv o andra i min omgivning liknande kommentarer... Jag vet att många säkert säger det för att vara snälla, eller för att man inte har nåt annat att säga(?). Men om man tänker efter - och det tycker jag att man ska...  Vill vi att barnen ska växa upp i tron att det viktigaste här i världen är hur vi ser ut?!

Måste bara citera delar av Annes kommentar till gulliga tjejkläder också:
"...hon märker väldigt snabbt skillnad på bemötande.
Har hon rosa klänning; folk hon möter pratar gulligt och hon får kommentarer direkt. Alternativt om hon har jeans & t-shirt; folk kommenterar ingenting och kanske knappt pratar med henne. Vad tror du att hon helst vill ha på sig? Jag önskar att min dotter blev bemött på samma sätt oavsett hur hon är klädd. Men så är inte verkligheten tyvärr.."

Som alternativ till kommentaren "Vilken fin tröja du har" eller liknande, brukar jag säga:
-Vilken bra tröja du har. Den såg mjuk och skön/varm ut!
Eller nåt i den stilen. Då hamnar fokus på funktionen istället för utseendet.



Kommentarer
Postat av: Ida Tallhed

väääldigt bra inlägg!

ska fixa de vi var överens om med din blogg men idag har jag tvätt :/

2011-07-21 @ 12:38:16
URL: http://idatallhed.se
Postat av: Ida Tallhed

tack. men jag är på gång att byta design på min sida så de turkosa ska bort. är lite less de nu :P åsså gör man jämt så fint till andra så man tillsist tycker de man själv har inte alls är fint.. hahahahha

2011-07-21 @ 18:11:33
URL: http://idatallhed.se
Postat av: Margit

Nu är jag några dagar efter här men det är toppen när du skriver såna här inlägg (liksom det om barnkläder) och du gör det så bra!!! Jag brukar också försöka undvika att kommentera kläder och utseende. Man kan ju också säga tex: "Vad roligt att se dig!" Då flyttar man fokus från utseende till person.

2011-07-25 @ 21:42:28
Postat av: Jessica

Intressant tanke och visst har du rätt!! Brukar säga till min lilla tjej "kolla nu i spegeln hur fin du är" när jag har satt upp hennes hår!! Ska nog tänka mig för lite....

2011-07-26 @ 20:56:10
URL: http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0