Barnens garderob

Jag har snöat in på det här med barnkläder.
En del tycker säkert jag är superjobbig och störtlöjlig.
Men av nån anledning känns det mer viktigt nu när vi har en tjej, som jag INTE vill att ska bemötas av omvärlden som "liten och gullig". Än en gång måste jag citera Ladydahmer i frågan:

"ÄR KLÄDER GENUS?
Genus handlar i högsta grad om kläder.
Hur kan man inte se det? Genus handlar i grund och botten om hur vi bemöter varandra. Hur barn bemöts. Hur barn uppfattas. Manligt och kvinnligt. Stereotyper, fördomar och förväntningarna som följer med det.

Kläder och färger påverkar hur människor uppfattar oss. Och hur vi blir uppfattade stärker förväntningarna och förväntningarna i sin tur påverkar hur vi bemöts. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget.

Detta gäller speciellt för barn som inte har kunskap eller erfarenhet att kunna tänka kritiskt.

En flicka i rosa klänning uppfattas på ett sätt medans en flicka i jeans och tröja uppfattas på ett annat. Således får de - tråkigt nog - olika bemötanden. Inget konstigt med det. Men som genusmedveten förälder så är man uppmärksam på hur dessa bemötanden påverkar våra barn.

Och utifrån det gör vi våra val; hur vill jag att mitt barn blir bemött? Hur kan jag påverka detta?"

De senaste dagarna har jag våndats lite... Lillasyster har fått jättefina klänningar av släkt och vänner. O då menar jag verkligen JÄTTEfina, men lite för gulliga för att var "jag". Jag har ju själv aldrig varit nån "gullig tjej" som har gillat rosa o kjol/klänning och nu står jag dessutom inför ett ställningstagande. Ska jag göra ett aktivt val för dotter o välja bort det alltför pluttignuttiga (med hänvisning till ovanstående citat) tills den dagen då hon själv får välja?? Hittills har jag bara kommit fram till... inte så mycket. Vill ju att hon ska använda det hon fått, och än så länge kan jag motivera det för mig själv med att hon är så liten att hon inte uppfattar det själv. Så hon kommer säkert ha dem vid några tillfällen i alla fall, men jag skulle inte köpa alltför snuttiga klänningar själv.

För länge sen undrade Anne om Storebrors garderob. Om han vill ha kläder som är väldigt "killiga". Hade tänkt fixa till ett collage av bilder på honom i olika kläder, men har inte riktigt haft tid/ork. Så jag fotade i hans garderob i stället:



Om han själv får välja fritt bland tröjor/t-shirtar) så blir det en ROSA (fattas nån t-shirt på bilderna eftersom favvisarna är i tvätten). Eller en med bilar/traktor/motorcykel på.
Så det optimala vore en rosa tröja med bilar på. Inte sååå lätt att få tag på dock.

Han kanske inte skulle välja precis så här om han köpte kläderna själv.
Nu gör han ju inte det och så länge jag har nåt att säga till om så kommer jag försöka vara lite medveten i alla fall om vilka signaler kläderna sänder ut...

Löjligt?!

Kommentarer
Postat av: Anne

Det är såå svårt detta med kläder! Du ska bara veta.. Hon är bara en bebis nu. ;) Nej, men.. När Mira var liten hade hon ganska könsneutrala kläder. Blandande färger. Rött, brunt, blått.. (en hel del klänningar också, för jag tycker om klänningar, men inte de där "pluttinuttiga") Många frågade vad heter "han", men det spelar ingen roll tyckte jag. Men NU. 3 år gammal och går på dagis. Vad har hänt!? Vad kommer alla rosa Hello-Kitty-kläder i från? Bara sånt hon vill använda.. Jag känner att den "stil" jag gillar finns nästan inte kvar, ändå är det ju inte Mira som handlar kläder.. Hon ärver en del, och eftersom jag VET att Mira gillar rosa och HEllo Kitty så får hon ju använda dem, och i bland händer det att hon "tjatar sig till" att köpa nåt i affären också. Men självklart inte sånt jag verkligen avskyr, men ändå. Hon har förvandlats till en prinsessa insåg jag en dal, så jag har rensat bort liite i garderoben som är ärvt som jag tycker blir för mycket..



Hur som helst så är det SVÅRT när barnen har en egen vilja, och den får de tidigt. De vet ju att de är fina i klänning o.s.v. Mira byter om 10 ggr/dag och ska välja kläder själv.. Riktigt jobbigt. Men jag vet inte hur jag ska vända det heller. Köpa kläder som JAG gillar (och som hon ev inte kommer använda) eller köpa kläder som HON gillar? Det blir oftast en kombination. T.ex. blå och gröna klänningar etc.



Detta blev långt, men måste tillägga: Jag tycker det är minst lika illa med det "pluttinuttiga" som allt det grabbiga med Spiderman, Blixten McQueen etc.. Oavsett om det är till en pojke eller flicka. I don't get it! Mer färg åt folket! Villervalla är fortfarande en favorit.. Måste nog handla där snart.

2011-07-19 @ 22:57:52
Postat av: Linnéa

Hm... Du kanske inte behöver sålla bort någonting av det hon får. :-) Det blir väl olika plagg olika dagar så hon borde inte kunna få någon stereotyp behandling då? Det är väl häftigt att kunna få klä sig i tjejiga kläder i bland? :-) Gulliga volangiga pluttinuttiga kläder är lika mycket värt som icke-tjejiga kläder tycker jag. :-) Men problemet blir väl i fall omgivningen skulle behandla en efter hur man är klädd, och det gör de väl i mångt och mycket. Men som sagt, med en varierad garderob är det svårt att hamna i ett fack. :-)

2011-07-19 @ 23:15:18
URL: http://www.linneabrun.se
Postat av: Anne

Linnéa - Måste kommentera igen :) Problemet blir väl om barnet har blandade kläder, att hon märker väldigt snabbt skillnad på bemötande. (som du skrev iofs..)

Har hon rosa klänning; folk hon möter pratar gulligt och hon får kommentarer direkt. Alternativt om hon har jeans & t-shirt; folk kommenterar ingenting och kanske knappt pratar med henne. Vad tror du att hon helst vill ha på sig? Jag önskar att min dotter blev bemött på samma sätt oavsett hur hon är klädd. Men så är inte verkligheten tyvärr..

2011-07-20 @ 00:01:44
Postat av: Joppe

Glöm inte att hon ska använda sin Darth Vader tischa! ;)



Bloggen är för övrigt mycket bättre :) Ljust och snyggt. Skall testa den i mobil senare också, den förra designen gick inte alls att läsa in i min blackberry.

2011-07-20 @ 00:17:11
URL: http://artfulslacker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0