Nappfight?!

Lilleman har varit extremt "tuttig" i perioder. Eftersom jag inte vill att han ska gå med nappen i munnen hela dagarna så krigar vi rätt rejält ibland. Anledningen till att jag vill begränsa tuttandet är dels för tändernas skull, dels för språket. Men så funderar jag på ibland om det är värt allt tjafs? Kanske han skulle få ha den hur mycket han vill?!

Allra enklast vore om han slutade helt. Men jag velar extremt mycket angående detta.
Har tyckt att det vore lite tidigt än, men så såg jag om jämnåring som slutade lagom till 3-årsdagen o började fundera igen på att försöka sluta.
Har så ofta hört att "de slutar när de är mogna för det" (vet inte om jag riktigt håller med , men...) och att man inte ska sluta med napp inför stora steg i livet. Som att flytta, få ett syskon etc. Så då slog jag det ur hågen igen.
Ingen bra tidpunkt nu...
Träffade min "plastkusin" under julen o hon sa att "Ni ska absolut sluta nu. Det är en bra ålder. Man slipper så mycket gnäll sen när det väl är klart". Hon hade helt olika erfarenheter från sina två söner som slutat tidigt resp. sent. Så jag bestämde mig igen, nästan...

Frågan är bara om vi orkar ta fighten, fattar ju att det kommer bli några jobbiga dagar av avvänjning.

Hur gör/har ni gjort med era barn? Vad har ni för erfarenheter?
Jag velar fortfarande som ni märker...

Kommentarer
Postat av: Anne

Du vet ju hur vi gjorde. Mitt förslag är att ni slutar nu. Absolut inte när syskonet kommer, då blir nog svartsjukan större. Och när bebisen är liten och ev. har napp, så blir det kanske konstigt om han ska sluta då också. Så NU tror jag på. Det är ju ett tag kvar innan bebis kommer.



Att de "slutar när de är mogna". Javisst, men då kanske de är typ 7 år.. Som de som har tummen, de slutar ju ofta när de är riktigt stora. Så jag tror att man måste bestämma det bara. På vilket sätt man nu vill göra det på, men att föräldrarna bestämmer det och sen kör på det stenhårt. Det kommer att gå lättare än ni tror!

Lycka till :)

2011-01-16 @ 21:18:34
Postat av: Jennie

Sluta fundera så mycket ;)



Här kommer en motsatt erfarenhet.



Som du säkert kommer ihåg så var W extremt tuttig. Hon hade nappen i stort sett dygnet runt. Summa summarum av det = hon har ett fint språk och fina tänder!

Ja visst tandraden var "rundad" ett tag men det rätade snabbt ut sig.

Jag anser absolut att de slutar när de är mogna för det MEN de kan behöva lite hjälp på vägen och även under tiden.

W slutade när hon var 3 1/2 år och hade en tuttande lillasyster.



Så låt honom tutta ett tag till! :)

2011-01-16 @ 22:25:11
Postat av: Anna L

Min lille knodd har ju inte napp alls och har aldrig haft, vilket har varit oerhört jobbigt mååånga stunder. Så därför kan jag inte ens tänka mig in i situationen just med angående NAPP. Men min pöjk har något annat som är heligt och som jag kommer strida hårt med.. nämligen tuttandet med vällingflaskan med välling i! Jag tänker så här om alla dessa vanor barn har:

Innan JAG känner att jag inte har resurserna/orken att ta striden ( som att sluta röka till exempel) så är det absolut ingen idé att ens försöka. Men den dagen jag har resursena för det så GÖR JAG DET BARA! Innan dess försöker jag inte ens ( eller väldigt lite...) då jag blir ambivalent i mitt konsekventa uppfostrande ;) typ... :)

Så ta det när DU/ NI känner att ni klarar det.. inte innan! :) tror de blir skonsammast då! :)

2011-01-16 @ 22:48:11
Postat av: Maria

Teo har ju fortfarande nappen o är oxå extremt tuttig i vissa perioder (speciellt när han är ledsen, sjuk o trött...), men som tur är så är han inte så beroende av nappen på förskolan i alla fall.

Vi tänkte ju ta tag i det i höstas o så åka till Tomteland o lämna nappen där...MEN vart tog tiden vägen???

Vi får ta tag i detta nu under våren, men visst är det svårt när han ser att lillebror har napp o precis som Anna skriver - man ska orka ta striden själv oxå. =/

Du ska se att det löser sig! Men jag tror att det är bra att försöka trappa ner på nappanvändandet så att det inte blir så chockartat.

2011-01-17 @ 13:03:52
Postat av: Veronica

Låt honom "bestämma" när han är mogen. I min äldstas mun satt nappen som en smäck tills hon var 5 år. Hon pratade bra. Lite runda tänder, men som drog rätt sig själv snabbt. Finns ingen ide att tvinga dem sluta.

2011-01-17 @ 19:20:18
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: Helena

Mina killar fick lämna bort sina nappar när de var mellan 2 och 3 år. Självklart tog jag den striden, det var några jobbiga nätter men det gick betydligt lättare än väntat. Som förälder måste man ju ta strider, barn kan inte bestämma själva över vissa saker.

Och jag kan lova att om du väntar längre så kommer det bara bli svårare när syskon kommer..



Så jag tror på när tandläkare, tandsköterskor och logopeder säger att barn ska sluta med napp i tid!

2011-01-17 @ 20:09:03
URL: http://umni.blogg.se/
Postat av: Helena

Tänderna påverkas inte av nappanvändandet förrän efter 3 års ålder enligt tandläkaren iaf. Jag började begränsa användandet av napp till endast vid sovtid,när hon var ledsen slagit sig typ,å precis innan läggdags typ vid bolibompa.Sen vid jul lämnade vi nappen till tomten.Hon var då 3 år,fungerade hur bra som helst. Bara lite gnäll innan läggdags första kvällen,sen inget mer.:)

2011-01-18 @ 15:41:23
Postat av: Malin

När barnet är så gammalt att man kan prata med det så tycker inte jag att man ska använda nappen som tröst längre...

Och I sådana fall, om man inte kan ta bort nappen helt, begränsa till sovning.



Jag förtår heller inte ni som skriver att tänderna drog rätt sig snabbt efter de slutat med napp trots lång användning, vem vet hur tänderna skulle sett ut utan napp? ;)

2011-01-20 @ 07:50:30
Postat av: Cissi

Hej!



Hörde faktiskt på radion om detta häromdagen. Man kunde ringa in o fråga frågor om barn till olika läkare o andra rådgivare. O då kom den frågan upp, o alla var rörande överens om att barnet skulle få tutta tills han själv valde att sluta. Förbjuder man det blir det mer spännande osv. OCH att faktiskt nappen är STOR tröst för barnet o den tryggheten ska man inte ta bort. Tänderna påverkas inte av nappen sa de också. Sen kan man fråga barnet då och då, "När tänker du sluta nu då" för att plantera ett lite frö liksom.



Lycka till!



2011-01-24 @ 21:51:43
Postat av: Anonym

Har aldrig förstått varför barn ges en napp. De är ju inte födda med det.. Tutten-dvs mammas puppe ger ju mjölk och komfort. Och sen då. Är det för att hålla barnet tyst så man inte behöver höra när barnet vill ha lite mer mjölk (dvs gnygningar) eller är det för att inte behöva hyssa barnet i famnen när det vill ha närhet (som även pappor kan göra). Har fixat även 3:e ungen själv utan napp. Jag är fortfarande helt oförstående till napp (inte vällingflaska) fattar inte innebörden, fattar inte varför, fattar inte hur man kan stoppa in ngt i munnen på en bebis. Sugbehov (frågetecken)... Kom inte med det. Napp är 50talets uppfinning av substitut för att inte behöva lyssna på vad barnet vill.. Prova med ditt andra barn utan napp så kommer du också förstå.

2011-02-12 @ 23:36:06
Postat av: helena

Våra tös feck ge tomten alla napparna när ho va drygt 3 år... prova me påskharen ni då han måste väl me ha barn?? eller åk te tomteland! kram på dej Malin-hoppas han ä piggare nu!

2012-02-28 @ 23:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0