Läggningsmetod, nån?

Jag börjar allvarligt fundera på om det är dags att ändra metod/taktik för läggningen.
Lilleman har i perioder krånglat mer eller mindre vid läggningen, nästan hela tiden när jag tänker efter.
Vi hade tidigt bestämt oss för att han får låta/prata/gråta etc en liten stund, sen går vi in och stoppar om och säger godnatt. Återupprepa sen med jämna mellanrum utan att säga något tills han somnar. Vi har verkligen hållit fast vid detta i tron på att det ska fungera. Har funkat IBLAND... Men trots att vi verkligen varit noga med rutinerna osv på kvällen, så har läggningen ofta tagit mycket längre tid än vad jag skulle önska. Tycker ju att han borde förstå att han ska sova och framför allt att vi inte ger oss. Men har man jordens envisaste unge så har man!...

Sen han började klättra ur sängen har det ju blivit än värre, eftersom vi måste följa med honom till hans rum igen och lyfta i honom i sängen tillbaks. Igår gjorde vi säkert om proceduren 30-35 ggr PLUS att jag satt på en pall i dörröppningen och läste tills han somnade.

Idag "gav jag upp" till slut när han var sååå trött, men ändå envisades med att komma upp hela tiden och dessutom var totalt förtvivlad eftersom han inte kunde öppna sin dörr själv. Slutade efter dryga timmen med att jag läste Nils Karlsson pyssling tills han somnade. Tog väl kankse 15 min. Kanske är det så vi får göra i fortsättningen, sitta där och läsa tills han somnar...? Har funderat på CD-spelare med saga också.

Mormor och morfar ligger alltid hos honom tills han somnar...

Jag vet inte alls just nu.
Hur gör ni/har ni gjort med era barn? Vad har funkat/INTE funkat?
Alla tips mottages tacksamt!!

Kommentarer
Postat av: Carina

Jag tror du är inne på rätt spår - läs för honom tills han somnar. Det blir en mysig samvaro och en bra introduktion till läsglädje. Det låter som att han just nu är inne i en otrygg period. Ge honom då trygghet genom närvaro och mys. Kanske att ni längre fram kan återgå till att han somnar på egen hand, men just nu låter det som att det är det här han behöver. Se det inte som någon form av kapitulation - barn förändras och sådant som förut varit rutin kan snart ändras med ålder och utveckling. Hur ni nu än beslutar er för att göra - lycka till! Att ha barn är en spännande resa fylld av funderingar, oro men framförallt kärlek! =)

2009-10-08 @ 09:22:23
Postat av: Petra

Det är svårt detta....

sen William fick en vanlig säng har vi legat brevid honom tills han somnat, läst en liten saga (gärna samma bok i flera veckor ;)).. det är inte så som jag vill ha det eg. men det blev så ändå! När han sov i spjälsäng så va det aldrig några problem, vi la ner honom å då somnade han direkt!

Många gånger haar han nu oxå somnat i soffan medans han tittar på nån Astrid Lindgren film, han vill alltid kolla på film innan sovdags, han varvar väl ner!

Instämmer för övrigt med Carina!

Lycka till kram

2009-10-08 @ 09:45:11
Postat av: Fia

Blir så full i skratt... Min minsting har verkligen testat och varit, trodde jag, "världens envisaste" =)

Inget har funkat den senaste veckan... Vi skulle kunna läsa i timvis för honom men han stört omöjlig.

Började fundera på om jag måste korta av sovvilan på dagen... Vet att Emmy var så i den åldern. Men i "vanliga fall" har det funkat jättbra med sagläsning alt. musiksaga. Någon kväll/helg har de fått myst och somnat till film. Förhoppningsvis är det en övergående fas Malin, så vi snart får dem på rätt spår igen de små busfröna våra =)

2009-10-08 @ 11:43:30
URL: http://emmyoemil.blogg.se/
Postat av: Maria

Hos oss funkade det alltid att lägga K och säga god natt och sitta utanför vid TV´N. Men innan lillprins bus kom började hon med att vi skúlle ligga hos henne. Och hon somnar ju på 10 min så det spelar inte så stor roll. Vi har oxå alltid läst en saga innan vi lagt oss i sängen. Ibland säger hon åt oss att hon vill lägga sig själv. Med lillprins bus har det skrikit för fulla muggar hela tiden. Just nu sitter jag i vår säng tills han somnar men den obligatoriska 10 min skik är där varje kväll och tar man upp honom är det ännu värre. Barn är så otroligt olika. Hoppas du finner ett bra sätt åt lilleman!:)

2009-10-08 @ 14:47:42
Postat av: Anne

Vi har gjort lika sen hon var kanske 7-8 månader. Vi sitter hos henne tills hon somnat. Hon vill gärna sätta/ställa sig upp, så vi håller en hand på henne så hon inte kan göra det. Hon vill gärna hålla i handen just nu också. Detta tar allt från 10 minuter till 1,5 timme. Normalt just nu är 30 min. Det går i perioder hur lätt hon har för att somna.



Innan vi lägger ner henne läser vi just nu en saga i vår säng och ger välling där. När hon var mindre fick hon välling i sin säng och sen somnade hon i stort sett direkt efter. Så fort hon får en vanlig säng blir det läsning där och så kan man ligga bredvid istället för att sitta.



Varför kämpa med att de ska somna själva om det tar jättelång tid varje kväll? Det kan ju ta en stund att sitta där, men det funkar för oss. (men visst vore det en dröm att bara lägga och gå ut!)

2009-10-08 @ 16:47:46
Postat av: Maria

Ja som du vet har ju vi lyckan att ha fått en son som aldrig krånglat med läggningen, så jag har inga bra råd att ge... Ska bli spännande att se om kommande bebbe kommer bli helt olik! Då kanske jag oxå behöver ta del av tipsen! ;)

2009-10-08 @ 19:19:02
Postat av: Christina

Har ingen lösning men har kommenterat ditt inlägg "hemma hos mig"... :)

2009-10-08 @ 23:03:23
URL: http://kvarnhia.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag har ju knappt rätt att tänka när det gäller sånt här.. ^^ Men jag kan ju säga att jag funderar i samma banor som Fia, kanske inte skulle låta honom sova så länge på dagen. Borde man inte kunna väcka efter 45 30-45 min för att testa?

2009-10-09 @ 09:48:56
URL: http://litenelin.blogspot.com
Postat av: Maria

min erfarenhet säger att sover de dåligt på dagen sover de dåligt på natten....svårt o begränsa om de är jätteslitna på dagis tex

2009-10-09 @ 16:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0