Dataspel

Såg en karl på TV i veckan som tipsade om dataspel och blev så himla upprörd!
Ska väl poängtera att jag aldrig varit någon spelare. Super Mario Bros på vanligt hederligt Nintendo var ganska kul. Men att vårt spel är ett av de fåtal som fortfarande fungerar bevisar väl att det inte var använt speciellt mycket...
Så bara att se dessa spel som både såg väldigt verklighetstrogna ut och enbart gick ut på att kriga och skjuta ner fienden (typ) gjorde mig illa till mods.

När han sen kom till ett "fightspel" med sparkar, slag och en massa andra hemskheter blev jag mest irriterad över hans kommentar om åldersgränsen: "Ja, det är ju 18årsgräns på det här. men det har vi aldrig följt i vår familj. Vi har spelat det med barnen länge nu"

Jag må verka präktig, men jag blev faktiskt riktigt arg!
HUR kan man sitta i TV och säga så?! 

Jag påstår inte att våldsspel är roten till ALLT ont, men tror absolut att människor påverkas av dem. Och det finns väl en annledning till att det är åldersgräns på dessa spel?!

Nä, tacka vet jag Super Mario - spelen!

Vad tycker ni?!


Kommentarer
Postat av: Anne

Dessa spel spelar en viss person i vårt hem väldigt mycket (gissa vem?). Jag tror inte att han blir våldsam av dem, men som du säger så påverkar det ju människor. Nu är Björn 32 år och blir nog inte så värst påverkad, men han får inte spela vid TV:n när Mira är med. Jag önskar att hon inte kommer introduceras för liknande spel allt för tidigt heller, men det är kanske inte helt lätt om man har ett barn som är väldigt intresserad och "alla andra" spelar o.s.v.. Jag vet att det sitter många små-ungar på internetcafét som Björn har och spelar krigsspel ofta..



Ja, jag vet inte vad jag ville säga om detta, men jag håller med dig! Jag är i alla fall övertygad om att det inte kan vara bra att se våld vare sig på TV, dator eller liknande allt för mycket. Visste du att det visas mer våld på TV än sport? (och jag som tycker att det är sport på tv JÄMT..)

2009-11-23 @ 19:42:41
URL: http://annesyr.blogspot.com
Postat av: Helena

Jag tror att allt kan vara farligt om man inte har föräldrar som kan sitta ner och prata om det som barnen möter, oavsett vad det är. Kan säga att det finns mängder av barnfilmer som jag valt att vänta med länge då jag tycker de förmedlar lite för allvarliga saker.

Jag tror inte att det är bättre att förbjuda vissa spel, även om jag tycker att många är vidriga. Men om man för en dialog med barnen så tror jag inte att de blir våldsammare för att de spelar ett dataspel.

Sen kan man ju tänka på vad de möter på nyheter och annat också, det kan ta större skada att höra att ett barn blivit mördat än att spela ett vålspel om det inte finns närvarande föräldrar som kan sätta sig ner och samtala om vad de sett och hur de känner inför det.

& det jag har märkt på barn i en viss ålder så spelar det ingen roll att man förbjuder vissa saker, det är så lätt att de hittar det ändå..då vill jag hellre veta vad de ser & vad de spelar än att de ska hålla det hemligt för mig.

Mina killar tittar på bl.a. Harry Potter som kan vara lätt läskig ibland..men vi har suttit med & pratat om hur film går till & hur de gör specialeffekterna. Den äldre är medveten (kanske inte fullt, men på väg) om att det som händer på tv & på datorn inte är på riktigt & det tror jag är viktigare än att inte spela våldsspel.

Utifrån mig själv kan jag tycka att jag tycker att internet är ett större problem än spel. På nätet finns allt.

Detta är ett ämne som jag är intresserad av, detta kanske märks på inlägget ;) Men jag är fast besluten om att det inte är våldsspelen i sig som gör barn mer våldsamma utan att det beror på andra saker också, bl.a. föräldrar som inte finns tillgängliga för samtal.



Sen måste jag säga att det finns riktigt bra tv spel & dataspel som inte är våldsamma! & som förälder kan man ju alltid försöka hitta de spelen!

2009-11-23 @ 20:51:48
URL: http://umni.blogg.se/
Postat av: Monica

Håller med Helena.

I dagens samhälle är det svårt att hålla barnen borta från allt våld som visas överallt, men som förälder får man försöka förklara.

Många av dagens barnprogram är våldsamma och otäcka och fram till en viss ålder går det ju att bestämma vad de ska se. Men sen börjar de kolla runt på olika kanaler och se annat hemma hos kompisar, så det är svårt som förälder att ha koll på vad de ser på. Har man då talat med barnen om vad som är på riktigt och vad som är på låtsas hoppas jag att de kan skilja på detta. Sen hoppas jag att de talar om vad de ser eller spelar hos andra...

2009-11-23 @ 21:59:42
URL: http://commandoran.blogg.se/
Postat av: Petra

Du vill inte sälja ditt Nintendo??? Är på "jakt" efter ett sånt nämligen! Har på senaste tiden kommit på att jag saknar just, SuperMario... :)

2009-11-23 @ 22:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0