Skänk lite omtanke

Sitter och kollar på humorgalan - för varenda unge.
Jag har alltid velat ägna mig åt välgörenhet av något slag:
 
Jag bestämde tidigt att så fort jag fick jobb skulle jag skaffa ett fadderbarn, vilket jag också gjorde. Han heter Vincente Paul och bor i Equador. Det kostar 200 kr/mån, men det har det helt klart varit värt! Vi har även skickat några små presenter genom åren. Vi får foton, små brev och teckningar då och då som visar på en enorm tacksamhet.

Jag berättade nyss för sambon att jag har ett väldigt starkt minne från lekis. Från oss barn med familjer samlade fröknarna in div saker (en tandborste, tandkräm, kam, tvål och leksak/gosedjur - ni ser, jag kommer till och med exakt vad vi skulle ha med oss! Jag var 5 eller 6 år...). Sakerna skickades sen till ett barnhem om jag inte minns fel.

Nån gång när jag gick på mellan/högstadiet läste jag i "Land" om hur man kunde skicka ett julpaket till ett barnhem i Estland. Jag mer eller mindre tvingade familjen att skicka ett paket. Kommer ihåg att pappa knorrade lite över att portot blev dyrt på ett så tungt paket til Estland. Men oj så stolt jag var när vi fick ett tackbrev från barnhemmet!

Har även alltid haft som mål att någon gång vara avlastningsfamilj till något barn som behöver det. När jag flyttade hem efter studier och jobb på annan ort anmälde vi också intresse för detta. Efter drygt ett år resulterade det i att vi hade underbara T. hos oss på heltid i ca fyra månader. Förutsättningarna var att jag var gravid och placeringen skulle vara tillfälligt. Det var jobbigt när hon flyttade från oss, men det kändes ändå som vi gjort nåt bra under de månaderna. Förmodligen kommer vi någon gång i framtiden att vara avlastningsfamilj igen. Men just nu finns inte tiden och orken att ge tillräckligt mycket till ett "extrabarn".

I alla fall så blev jag ikväll lite sugen på att skicka något slags paket igen. Men hur skulle jag hitta en adress till ett barnhem dit man kan skicka ett paket?! Efter lite googlande hamnade jag hos Hoppets stjärna. De förmedlar julpaket, vilket vi garanterat kommer fixa ihop ett till hösten. Men det är ju ett tag dit... Just nu är det mors-dagspaket som man kan skicka. Gå in och läs mer här:
 http://www.hoppetsstjarna.se/portal/page?_pageid=97,306382&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kanske kan man gå ihop några stycken och skicka ett paket?
Nåt halsband, väska, deo, parfym, tvål, schampo etc brukar man ju ha extra hemma faktiskt...
Portot kostar 70 kr upp till 10 kg.
Jag kommer skicka ett paket och om nån vill hjälpa till med innehåll, så är det bara att lämna i postlådan eller på jobbet. 
Har vi inte alla nåt litet över att ge till dem som inte har det lika bra som vi?!

Kommentarer
Postat av: Jennie Jonsson

Vilket fantastiskt bra initiativ Malin !!! Tycker absolut att vi ska göra det !!! Kommer nog några saker i din brevlåda till veckan :)

2009-05-01 @ 22:38:53
Postat av: Jennie Jonsson

BRA Malin !!! tycker jag absolut att vi ska göra!! Kommer lite saker i din brevlåda till veckan då :)

2009-05-01 @ 22:41:33
Postat av: Veronica

Avlastningsfamiljer är guld värda och även familjehem.

2009-05-01 @ 23:01:39
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilket bra initiativ! Tänkte försöka komma på kladdis på ons. Ska du dit kan jag ta med lite grejer?

2009-05-03 @ 20:25:32
Postat av: Elisabeth

Ja! Vill gärna vara med... Grejor kommer..såg också på humorgalan och pratade med Cecilia, hon är som du...

2009-05-05 @ 10:09:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0