Variant på fiskgratängen

Här är en variant på fiskgratäng som var mycket uppskattad, både av Lilleman och oss vuxna.

Fiskgratäng med dill och citron

Det här behöver du :
10 - 12 medelstora potatisar
800 gram frysta torskblock
4 tomater
1 klick smör
4 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 burk lätt creme fraiché
1 rejäl knippe finhackad dill
1 pressad citron
Cayennepeppar
Salt & Peppar
Citronpeppar

GÖR SÅHÄR :
Skala potatisarna & skär i ca 1 cm tjocka skivor. Förkoka potatisskivorna i mjölk ca 10 min. Häll av i durkslag.  Ta en kastrull & klicka i lite smör, gör en bottenredning, vispa ner vetemjöl i det smälta smöret & späd med mjölk till en fin såsig konsistens, tillsätt creme fraichén och kryddorna, låt puttra ihop ca 3-5 min. Smaka av med salt & peppar och ev. mer citron! Fördela potatisskivorna i en ugnsfast form, skär torskblocken i portionsbitar & lägg ovanpå potatisen. Skär tomater i skivor & lägg på även dessa. Häll över såsen & avsluta med citronpeppar, det är även gott med lite riven lagrad ost, men det hade jag inte på denna gång.

kryddburken000057.jpg kryddburken000058.jpg
Potatis, torsk & tomater som grund, häll över såsen & grädda i mitten av ugnen ca 25 min på 175 grader.

Receptet hittade jag på www.kryddburken.wordpress.com. Där finns för övrigt massor av roliga recept!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0