Klimpsoppa

Eller "kokta pannkakor" som min vän lite skeptiskt uttryckte sig första gången han fick smaka det hos min mor:).

Har precis njutit av en mycket näringriktig lunch.. inte... Det är ju bara mjöl och vatten i princip, så jag fattar inte att det kan vara gott. Men det är det! Och slänger man i lite grönsaker och/eller köttbullar/annat kött, så blir ju näringsvärdet ett helt annat. men jag föredrar klimpsoppan som den är. Och jag åt ju faktiskt en limpsmörgås med ost till också. Oj oj, såå nyttigt. Men det är lagad lunch i alla fall;).

Receptet? Det finns i mitt huvud på ett ungefär, men såhär nånting:

(till två pers ca)

Koka ½ l vatten, ha i en buljongtärning.
Vispa ihop ett ägg, 1 dl vatten och lite salt. Rör i mjöl tills det blir en kletig deg av det (vet tyvärr inte mängden - man får pröva sig fram).
Ta en sked och klicka ner degen i buljongen. Den ska då stekna och bli till "klimp" (degklumpar).
Koka tills klimpen flyter vid ytan.
Klart!

Blä! Lät verkligen inte så aptitligt... Men jag lovar, det är det;)

Kommentarer
Postat av: Jennie

Är mycket gott men jag föredrar riktigt spad. Hemma säger vi "klot"

2009-01-13 @ 13:52:04
URL: http://tvabarnsmammansblogg.blogg.se/
Postat av: Anna

Nam nam gott gott!! Alltför få känner till denna underbara rätt! (Men ska det verkligen vara 1/2 dl vatten? Det är ju mamma som brukar laga så jag vet faktiskt inte, men tyckte det lät lite lite...)

2009-01-13 @ 18:08:32
Postat av: Malin

Ha ha, det ska vara e halv LITER vatten såklart. Annars blir det inte mycket till sô:).

2009-01-13 @ 18:31:36
Postat av: Sara

åå gott e det. men d ska va mkt potatis o morötter i. Dotterns favorit rätt =)

2009-01-13 @ 21:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0