Rensa, röj & förändra

Som jag tidigare nämnt så tror jag att ödet vill säga mig saker ibland. Idag inträffade ett nytt sånt tillfälle. Har mått så dåligt över vårt kaos här hemma en längre tid nu. Men är inspirerad och VILL verkligen få ordning (hur lång tid det sen tar, OM vi nån gång får ordning. Det är ju en annan femma...) och idag när jag var hos mamma och pappa så låg här boken mitt framför mina ögon:

Rensa, röj och förändra
101 steg mot ett bättre liv
av: Mary Lambert

Så här står det om boken på Bokus:
"Behöver du rensa i röran? Vill du få ordning i ditt hem och släppa in luft och energi? Här är hjälpen du behöver!

Detta är en inspirerande guide som hjälper dig att röja upp, sortera och kasta. På köpet blir du både nöjd och lättad och kommer att må själsligt mycket bättre- det fungerar faktiskt!

Boken leder dig genom hemmets alla rum och ut i din trädgård eller balkong, och listar allt du kan göra för att rensa upp. Sammanlagt innehåller den 101 projekt. Varje moment har en tidsram, så att du kan välja vad du vill göra, beroende på hur mycket tid du just då har till ditt förfogande. Här finns t ex många halvtimmes- och timslånga uppgifter, så att du kan ta tag i projekt även när du har kort om tid.

Gör dig fri från värdelöst skräp, skapa ett harmoniskt hem med ljus, luft och energi och du kommer att känna dig känslomässigt uppfräschad och kommer att få en ny livsgnista! "


Jag och sambon gjorde ett av testen i boken, och det här blev resultatet:
" Du håller ännu inte på att sjunka ner under berget av skräp men börjar irritera dig. Om du inte börjar utrensningen nu blir röran bara värre och kommer att påverka ditt hemliv. " 

Testet var lite konstigt formulerat, så jag tror nog snarare att vi (eller i alla fall jag som mår sämst av oss två av all röra...) skulle ha hamnat på gränsen till denna kategori:
"Röran tycks ha tagit över ditt hem och påverkar ditt humör, tömmer dina energiförråd och hindrar din utveckling. Titta noga på de områden som är upphov till dina problem och avsätt genast tid för att börja utrensningen."


Ska fortsätta bläddra i boken och se om vi orkar ta tag i kaoset som ett vårprojekt eller så. Önska mig lycka till...

Kommentarer
Postat av: Carina

Lycka till! :-)

2009-02-16 @ 22:09:54
Postat av: Monica

Har den boken och har läst den ett par gånger. Började faktiskt röja, men det avstannade. Men när man läser i boken blir man faktiskt inspirerad att börja...

2009-02-16 @ 22:40:01
URL: http://commandoran.blogg.se/
Postat av: Tesa

Ett hetare och bättre tips: Sätt ett ännu högre mål du ska nå. Sätt något annat som du måste ta dig för press på dig själv, nåt du tycker är riktigt svårt, nåt som innehåller mycket tänka för hjärnan och gärna nåt du måste "bevisa" att du kan genom att visa upp det eller klara ett prov eller så.



Plötsligt är städning något trivialt, uppröjning något enkelt som man bara gör. som en ursäkt för att slippa ifrån allt annat... som för att förbereda sig mentalt inför det som komma ska.



Och så fungerar det... bättre än alla böcker i världen.

2009-02-17 @ 19:13:29
URL: http://westinhouse.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0