Nikkaluoktasoppa

Så här efter jul och i finanskristider så kanske det är fler än jag som har det lite skralt i kassan... Blodpudding är billig och nyttig mat, men kräver väl knappast nåt recept;). Tänkte däremot delge er ett favoritrecept från Prästhögstiden. Åh, vad jag saknar Kristinas soppa och nybakat bröd en gång i veckan! Snacka om lyxigt med egen köksa på 12 barn eller hur många vi nu hade ett tag! Detta är en av mina favoritsoppor därifrån och den har t.o.m. fått godkänt av pappa som enligt egen utsago "inte äter kålsoppa". Så den är väl värd att pröva, jag lovar!

Nikkalouktasoppa
(står 10 barnportioner, men jag skulle påstå att det är mer. Blir flera middagar för två vuxna och går att frysa!)

300 g. vitkål
2 st (200 g.) purjolök
300 g. nötfärs (men jag använder älg såklart)
2 msk. smör
1 msk. senap
1 lagerblad
1 krm. vitpeppar
½ dl persilja
2 l köttbuljong
1 msk kinesisk soja

1) Skölj, ansa och strimla vitkål och purjolök.
2) Bryn färsen. Låt grönsakerna fräsa med en stund.
3) Tillsätt senap, lagerblad och buljong.
4) Koka soppan i 15 min.
5) Smaka av med soja och kryddor.
6) Tillsätt hackad persilja.

Kommentarer
Postat av: Fia

visst är den underbart god...

nu blev jag sugen, kanske får bli det till middag idag ;-)

2009-02-03 @ 08:49:23
URL: http://emmyoemil.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Tack Malin, har inte ätit den sedan jag jobbade, Monika brukade göra varje vinter. mmm så gott! Men jag gillar ju kålsoppa ändå, men det är inte fel att variera lite, (Prova med kummin, det är en god krydda i kålsoppa)Tack igen..

2009-02-03 @ 09:31:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0