Fisksoppa

När jag nu tipsat om soppa o en rad fiskrätter, så kom jag att tänka på en av mina andra favoritsoppor (gillar soppa, kommer nog fler framöver!). Av denna blir det MÅNGA portioner.

FISKSOPPA med smak av curry o tomat

1 purjolök
1 msk marg.
1-2 tsk curry
500 g krossade tomater med vitlök o örter (vet inte om denna finns längre, men nån varieant med vitlök finns det ju!)
ca 15 dl vatten
ca 3-4 buljongtärningar (fisk eller grönsaksbuljong)
3 stora morötter i bitar
500 g. potatis i bitar
1 burk lätt creme fraiche
400 g. tors i stora tärningar

1) Fräs purjo och vitlök i marg. i en gryta (purjolöken bränner lätt!). Pudra över curry och låt fräsa några minuter.
2) Tillsätt tomat, vatten och buljongtärningar.
3) Rör ner potatisar och morötter.
4) Låt koka tills rotfrukterna är mjuka (minst 20 min).
5) Tillsätt creme fraiche, fisk och dill.
6) Låt sjuda ca 5 min.
7) Klart! Servera med mjukt bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0