Matbröd med kross

2 dl 4-kornskross
4 dl vatten
5 dl mjölk eller filmjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja eller flytande margarin
13 - 14 dl (ca 700 g) rågsikt

Koka kross och vatten i ca 10 min. Rör om då och då.
Häll "gröten" i en bunke. Blanda i mjölk eller fil. Kontrollera att temperaturen är 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen och rör om så att den löser sig.
Tillsätt salt, olja eller margarin och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en smidig deg.
Jäs den övertäckt ca 30 min.
Knåda lätt på mjölat bakbord.
Forma två bröd.
Lägg dem på plåt, smord eller med bakplåtspapper.
Jäs under bakduk ca 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen 200 grader i ca 30 min.
Låt bröden kallna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0