Hur säger man...?

Hur förklarar man på ett fint sätt till släktingar att vi faktiskt inte tycker att man ska ge/byta så mycket julklappar?

Lilleman har fått alldeles för mycket i år och jag skulle gärna trappa ner på julklappshysterin till nästa år. Istället för att trappa upp som det verkar ha en tendens att göra...  Till saken hör att Lilleman fick julklappar av flera som vi knappt träffar annat än på jul. Vi hade inte köpt till kusinbarn mm och då känns det ju nästan pinsamt när han fått av dem. Det blir ju dyrt att köpa till alla och dessutom vill jag inte att Lilleman ska dränkas i presenter/julkappar/leksaker. Tycker och tror att barn  bättre uppskattar sina saker om de inte får MASSOR hela tiden.

Vad tycker du? Får barnen för mycket julklappar? Och hur säger man på ett bra sätt att vi inte vill byta så mycket klappar?


Fått två kommentarer om att det kanske inte handlar om att byta julklappar utan att visa att man bryr sig om. Men det är ju just det, vill inte att "avlägsna" släktingar (som vi i princip bara träffar på jul) ska känna sig "tvingade" att köpa julklappar bara för att det blivit en liten till i släkten. Vi är ganska många om jag säger så.... Och om han fick nåt LITET från dem som vill visa att de bryr sig, så är ju det självklart uppskattat och ok. Men det blir drivor med paket... Ska skriva en lista senare;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har ni tänkt på att alla inte vill byta utan bara vill familjen och framför allt lilleman väl och har svårt att uttrycka det på annat sätt än genom gåvor? Annars är det bara att säga som det är, vi vill inte ha presenter. Ärlighet varar längst men tänk på syftet med gåvan.

2008-12-26 @ 22:45:24
Postat av: Monica

Jag tror inte att det är tänkt att ni ska "byta", utan släktingarna vill säkert visa att de tycker om lilleman och väntar sig nog inget tillbaka. Jag är själv sån att jag köper gärna något litet till alla för att visa min uppskattning eller bara att visa att man bryr sig. Du kanske visar det på andra sätt än gåvor? Oftast är det första året barnen får julklappar från alla håll, det "rinner sen ut i sanden". Första julen är lite speciell precis som ettårsdagen.

Sen tycker jag också att barn får alldeles för mycket leksaker så de uppskattar inte vad de får till slut.

(Oops, lång kommentar som kanske inte hålls med av alla men detta är iallafall min åsikt)

2008-12-27 @ 01:51:03
URL: http://commandoran.blogg.se/
Postat av: ida

hej, den som lurat dig är http://moaboaloa.blogg.se



såg nu när du säger det att kommentaren om att du inte skulla vara med i tävingen kom från hennes IP-adress men jag ber om ursäkt att jag inte var mer uppmärksam. i och med att jag redan hunnit lägga in hennes design så får hon väl oräligt behålla den, kontaka mig på min msn eller mejl och skriv hur du skulle vilja att en design såg ut, skicka bilder du vill ska synas och skriv vad du vill att ska stå i headern och massa färgönskemål så ska jag sätta mig någon dag och göra en design till dig GRATIS ! egentligen så tar jag 200kr för att göra en design men du blev lurad så du ska få en gratis ! ursäkta att de blev så här / http://IdaDesign.blogg.se



min msn/mejl är [email protected]

2008-12-27 @ 05:10:56
URL: http://idatallhed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0